№ уроку | Тема уроку | Примітки |
ВСТУП (4 години) |
1 |
| Біологічні науки, що вивчають організм людини. Значення знань про людину для збереження її здоров'я. |
|
2 |
| Походження людини Демонстрування муляжів черепа людини та людиноподібної мавпи. |
|
3 |
| Особливості виду Ното sаріеns. Соціальне та культурне успадкування. |
|
4 |
| Екскурсія до природничого музею. Походження людини. |
|
Тема 1. Організм людини як біологічна система (4 год) |
5 |
| Поняття про біологічні системи |
|
6 |
| Структурна й функціональна організація клітин |
|
7 |
| Тканини |
|
8 |
| Органи, фізіологічні й функціональні системи |
|
Тема 2. Опора й рух (8 год) |
9 |
| Будова і функції опорно-рухової системи. |
|
10
|
| Кісткова та хрящова тканини. Лабораторна робота № 1. Мікроскопічна будова кісткової, хрящової та м’язової тканин. |
|
11
|
| Розвиток кісток. Сполучення кісток. Практична робота №1. Будова суглобів, допомога при ушкодженнях опорно-рухової системи. |
|
12
|
| Будова скелета людини. Демонстрування: скелета і торса людини та ссавців, черепа, скелета кінцівок, кісток, хребців, декальцинованої та випаленої кісток. |
|
13
|
| Будова і функції скелетних м’язів. |
|
14
|
| Види м’язів. Механізм скорочення м’язів. |
|
15 |
| Сила м’язів. Втома м’язів. Лабораторна робота № 2. Втома при статичному і динамічному навантаженні. Вплив ритму і навантаження на розвиток втоми. Демонстрування: дослідів, що ілюструють статичне та динамічне навантаження; розкривають, вплив ритму і обсягу навантаження на ефективність роботи скелетних м’язів. |
|
16 |
| Узагальнення. |
|
Тема 3. Кров і лімфа (6 год) |
17
|
| Внутрішнє середовище організму. Склад і функції крові. |
|
18
|
| Формені елементи крові. Еритроцити. Групи крові. Лабораторна робота № 3. Мікроскопічна будова крові людини. |
|
19
|
| Лейкоцити. |
|
20
|
| Імунні реакції організму. |
|
21
|
| Імунітет. |
|
22 |
| Тромбоцити. Зсідання крові |
|
Тема 4. Кровообіг і лімфообіг (8 год) |
23
|
| Органи кровообігу. |
|
24
|
| Будова серця . Робота серця і серцевий цикл. Демонстрування муляжів будови серця. |
|
25
|
| Кровоносні судини. |
|
26
|
| Рух крові по судинах. Визначення частоти серцевих скорочень та артеріального тиску. Практична робота № 2. Вимірювання частоти серцевих скорочень і артеріального тиску |
|
27 |
| Порушення діяльності серцево-судинної системи. Практична робота № 3. Реакція серцево-судинної системи на дозоване навантаження. |
|
28 |
| Лімфообіг та його значення. Практична робота N° 4. Вивчення кровообігу. Зміни в тканинах у разі порушень кровообігу |
|
29 |
| Загальні особливості кровоносної системи людини. |
|
30 |
| Узагальнення. |
|
Тема 5. Дихання (5 год) |
31
|
| Будова й функції органів дихання Демонстрування: муляжів будови легень. |
|
32
|
| Голосовий апарат і мова Демонстрування: моделі гортані, моделі, що пояснює вдих і видих; спірометра. |
|
33
|
| Газообмін у легенях і тканинах Демонстрування: дослід з виявлення вуглекислого газу у повітрі, що видихається; вимірювання життєвої ємності легень. |
|
34 |
| Механізми й регуляція дихання. Функціональні показники дихальної системи |
|
35 |
| Хвороби органів дихання та їх профілактика Демонстрування: прийомів штучного дихання. |
|
Тема 6. Харчування і травлення (8 год) |
36
|
| Травлення. Органи травлення. |
|
37
|
| Ротова порожнина. Будова зубів. |
|
38 |
| Травлення в ротовій порожнині. Лабораторна робота № 4. Дія ферментів слини на крохмаль. |
|
39 |
| Травлення у шлунку й кишечнику. |
|
40 |
| Хвороби шлунково-кишкового тракту. |
|
41 |
| Значення обміну речовин і енергії. |
|
42 |
| Живлення і здоров'я. Загальні особливості травної системи та обміну речовин у людини. Практична робота № 5. Антропометричні виміри. Практична робота № 6. Аналіз індивідуального харчового раціону за добу та відповідність його нормам |
|
43 |
| Контрольна робота № 1 |
|
Тема 7. Терморегуляція (4 год) |
44 |
| Будова й функції шкіри. Лабораторна робота № 5. Будова шкіри, нігтя, волоса (макроскопічне й мікроскопічне) |
|
45 |
| Механізм терморегуляції. Фізіологічний механізм загартування. |
|
46 |
| Захворювання та пошкодження шкіри. Гігієна шкіри. Практична робота № 7. Вимірювання температури тіла в різних його ділянках. |
|
47 |
| Узагальнення |
|
Тема 8. Виділення (4 год) |
48 |
| Значення і загальна характеристика органів виділення Демонстрування моделей будови нирки ссавця, людини. |
|
49 |
| Нефрон. Процес утворення сечі |
|
50 |
| Роль нирок у підтриманні водно-сольового гомеостазу |
|
51 |
| Загальні особливості видільної системи та покривів тіла у людини |
|
Тема 9. Ендокринна регуляція функцій організму людини (5 год) |
52 |
| Гуморальна регуляція. Принципи роботи ендокринної системи |
|
53 |
| Гіпотоламно-гіпофізарна система |
|
54 |
| Залози внутрішньої секреції |
|
55 |
| Залози внутрішньої секреції |
|
56 |
| Значення залоз внутрішньої секреції у підтриманні гомеостазу й адаптації організму |
|
Тема 10. Розмноження та розвиток людини (9 год) |
57 |
| Етапи онтогенезу людини |
|
58 |
| Стать. Статеві ознаки. Визначення статі |
|
59 |
| Будова статевих органів |
|
60 |
| Розвиток статевих клітин |
|
61 |
| Менструальний цикл і запліднення |
|
62 |
| Ембріональний розвиток. Вагітність і пологи |
|
63 |
| Розвиток людини після народження |
|
64 |
| Ендокринна та репродуктивна системи людини. Узагальнення |
|
65 |
| Узагальнення |
|
Тема 11. Нервова регуляція функцій (9 год) |
66 |
| Загальні принципи регуляції функцій. Нервова регуляція. |
|
67 |
| Центральна й периферична нервова система. Спинний мозок. |
|
68 |
| Відділи головного мозку. Структура й функції. Лабораторна робота № 6. Будова головного мозку людини |
|
69 |
| Кора головного мозку. Структура й функції |
|
70 |
| Соматична нервова система, ретикулярна формація і лімбічна система |
|
71 |
| Автономна нервова система |
|
72 |
| Симпатична й парасимпатична системи |
|
73 |
| Будова та функціонування нервової системи. |
|
74 |
| Узагальнення |
|
Тема 12. Сприйняття інформації нервовою системою. Сенсорні системи (8 год) |
75 |
| Загальна характеристика сенсорних систем. |
|
76 |
| Зорова сенсорна система Демонстрування розбірних моделей ока. Лабораторна робота № 7. Визначення акомодації ока, реакції зіниць на світло. |
|
77 |
| Зорова сенсорна система. Лабораторна робота № 8. Виявлення сліпої плями на сітківці ока. |
|
78 |
| Слухова сенсорна система. Демонстрування розбірних моделей вуха. Лабораторна робота № 9. Вимірювання порогу слухової чутливості. |
|
79 |
| Сенсорна система рівноваги. |
|
80 |
| Сенсорні системи смаку й нюху. |
|
81 |
| Сенсорні системи руху, дотику, температури, болю. |
|
82 |
| Будова та функціонування сенсорних систем. Узагальнення. |
|
Тема 13. Формування поведінки і психіки людини (13 год) |
83 |
| Ретикулярна формація мозку. |
|
84 |
| Рівні сприйняття інформації людиною. |
|
85 |
| Сон. |
|
86 |
| Біоритми. |
|
87 |
| Безумовні та умовні рефлекси. Інстинкти. Лабораторна робота № 10. Безумовні й умовні рефлекси людини. |
|
88 |
| Форми інстинктивної поведінки людини. |
|
89 |
| Набута поведінка. |
|
90 |
| Фактори, які впливають на формування особливостей поведінки людини. |
|
91 |
| Види навчання. |
|
92 |
| Пам'ять. Види пам'яті |
|
93 |
| Дослідження різних видів пам'яті Практична робота № 8. Дослідження різних видів пам'яті. |
|
94 |
| Особливості поведінки і психіки людини. |
|
95 |
| Узагальнення. |
|
Тема 14. Мислення і свідомість (10 год) |
96 |
| Мислення і кора великих півкуль головного мозку. |
|
97 |
| Функціональна асиметрія мозку. |
|
98 |
| Мова. |
|
99 |
| Індивідуальні особливості поведінки людини |
|
100 |
| Визначення типу темпераменту. Практична робота № 9. Визначення типу темпераменту. |
|
101 |
| Характер людини. Свідомість. |
|
102 |
| Виявлення професійних схильностей. Практична робота № 10. Виявлення професійних схильностей. |
|
103 |
| Мислення і свідомість людини. |
|
104 |
| Узагальнення. |
|
105 |
| Контрольна робота №2. |
|