№ уроку | Тема уроку | Примітки | |
ВСТУП (4 години) | |||
1 | Біологічні науки, що вивчають організм людини. Значення знань про людину для збереження її здоров'я. | ||
2 | Походження людини Демонстрування муляжів черепа людини та людиноподібної мавпи. | ||
3 | Особливості виду Ното sаріеns. Соціальне та культурне успадкування. | ||
4 | Екскурсія до природничого музею. Походження людини. | ||
Тема 1. Організм людини як біологічна система (4 год) | |||
5 | Поняття про біологічні системи | ||
6 | Структурна й функціональна організація клітин | ||
7 | Тканини | ||
8 | Органи, фізіологічні й функціональні системи | ||
Тема 2. Опора й рух (8 год) | |||
9 | Будова і функції опорно-рухової системи. | ||
10 | Кісткова та хрящова тканини. Лабораторна робота № 1. Мікроскопічна будова кісткової, хрящової та м’язової тканин. | ||
11 | Розвиток кісток. Сполучення кісток. Практична робота №1. Будова суглобів, допомога при ушкодженнях опорно-рухової системи. | ||
12 | Будова скелета людини. Демонстрування: скелета і торса людини та ссавців, черепа, скелета кінцівок, кісток, хребців, декальцинованої та випаленої кісток. | ||
13 | Будова і функції скелетних м’язів. | ||
14 | Види м’язів. Механізм скорочення м’язів. | ||
15 | Сила м’язів. Втома м’язів. | ||
16 | Узагальнення. | ||
Тема 3. Кров і лімфа (6 год) | |||
17 | Внутрішнє середовище організму. Склад і функції крові. | ||
18 | Формені елементи крові. Еритроцити. Групи крові. Лабораторна робота № 3. Мікроскопічна будова крові людини. | ||
19 | Лейкоцити. | ||
20 | Імунні реакції організму. | ||
21 | Імунітет. | ||
22 | Тромбоцити. Зсідання крові | ||
Тема 4. Кровообіг і лімфообіг (8 год) | |||
23 | Органи кровообігу. | ||
24 | Будова серця . Робота серця і серцевий цикл. Демонстрування муляжів будови серця. | ||
25 | Кровоносні судини. | ||
26 | Рух крові по судинах. Визначення частоти серцевих скорочень та артеріального тиску. Практична робота № 2. Вимірювання частоти серцевих скорочень і артеріального тиску | ||
27 | Порушення діяльності серцево-судинної системи. Практична робота № 3. Реакція серцево-судинної системи на дозоване навантаження. | ||
28 | Лімфообіг та його значення. Практична робота N° 4. Вивчення кровообігу. Зміни в тканинах у разі порушень кровообігу | ||
29 | Загальні особливості кровоносної системи людини. | ||
30 | Узагальнення. | ||
Тема 5. Дихання (5 год) | |||
31 | Будова й функції органів дихання Демонстрування: муляжів будови легень. | ||
32 | Голосовий апарат і мова Демонстрування: моделі гортані, моделі, що пояснює вдих і видих; спірометра. | ||
33 | Газообмін у легенях і тканинах Демонстрування: дослід з виявлення вуглекислого газу у повітрі, що видихається; вимірювання життєвої ємності легень. | ||
34 | Механізми й регуляція дихання. Функціональні показники дихальної системи | ||
35 | Хвороби органів дихання та їх профілактика Демонстрування: прийомів штучного дихання. | ||
Тема 6. Харчування і травлення (8 год) | |||
36 | Травлення. Органи травлення. | ||
37 | Ротова порожнина. Будова зубів. | ||
38 | Травлення в ротовій порожнині. Лабораторна робота № 4. Дія ферментів слини на крохмаль. | ||
39 | Травлення у шлунку й кишечнику. | ||
40 | Хвороби шлунково-кишкового тракту. | ||
41 | Значення обміну речовин і енергії. | ||
42 | Живлення і здоров'я. Загальні особливості травної системи та обміну речовин у людини. Практична робота № 5. Антропометричні виміри. Практична робота № 6. Аналіз індивідуального харчового раціону за добу та відповідність його нормам | ||
43 | Контрольна робота № 1 | ||
Тема 7. Терморегуляція (4 год) | |||
44 | Будова й функції шкіри. Лабораторна робота № 5. Будова шкіри, нігтя, волоса (макроскопічне й мікроскопічне) | ||
45 | Механізм терморегуляції. Фізіологічний механізм загартування. | ||
46 | Захворювання та пошкодження шкіри. Гігієна шкіри. Практична робота № 7. Вимірювання температури тіла в різних його ділянках. | ||
47 | Узагальнення | ||
Тема 8. Виділення (4 год) | |||
48 | Значення і загальна характеристика органів виділення Демонстрування моделей будови нирки ссавця, людини. | ||
49 | Нефрон. Процес утворення сечі | ||
50 | Роль нирок у підтриманні водно-сольового гомеостазу | ||
51 | Загальні особливості видільної системи та покривів тіла у людини | ||
Тема 9. Ендокринна регуляція функцій організму людини (5 год) | |||
52 | Гуморальна регуляція. Принципи роботи ендокринної системи | ||
53 | Гіпотоламно-гіпофізарна система | ||
54 | Залози внутрішньої секреції | ||
55 | Залози внутрішньої секреції | ||
56 | Значення залоз внутрішньої секреції у підтриманні гомеостазу й адаптації організму | ||
Тема 10. Розмноження та розвиток людини (9 год) | |||
57 | Етапи онтогенезу людини | ||
58 | Стать. Статеві ознаки. Визначення статі | ||
59 | Будова статевих органів | ||
60 | Розвиток статевих клітин | ||
61 | Менструальний цикл і запліднення | ||
62 | Ембріональний розвиток. Вагітність і пологи | ||
63 | Розвиток людини після народження | ||
64 | Ендокринна та репродуктивна системи людини. Узагальнення | ||
65 | Узагальнення | ||
Тема 11. Нервова регуляція функцій (9 год) | |||
66 | Загальні принципи регуляції функцій. Нервова регуляція. | ||
67 | Центральна й периферична нервова система. Спинний мозок. | ||
68 | Відділи головного мозку. Структура й функції. Лабораторна робота № 6. Будова головного мозку людини | ||
69 | Кора головного мозку. Структура й функції | ||
70 | Соматична нервова система, ретикулярна формація і лімбічна система | ||
71 | Автономна нервова система | ||
72 | Симпатична й парасимпатична системи | ||
73 | Будова та функціонування нервової системи. | ||
74 | Узагальнення | ||
Тема 12. Сприйняття інформації нервовою системою. Сенсорні системи (8 год) | |||
75 | Загальна характеристика сенсорних систем. | ||
76 | Зорова сенсорна система Демонстрування розбірних моделей ока. Лабораторна робота № 7. Визначення акомодації ока, реакції зіниць на світло. | ||
77 | Зорова сенсорна система. Лабораторна робота № 8. Виявлення сліпої плями на сітківці ока. | ||
78 | Слухова сенсорна система. Демонстрування розбірних моделей вуха. Лабораторна робота № 9. Вимірювання порогу слухової чутливості. | ||
79 | Сенсорна система рівноваги. | ||
80 | Сенсорні системи смаку й нюху. | ||
81 | Сенсорні системи руху, дотику, температури, болю. | ||
82 | Будова та функціонування сенсорних систем. Узагальнення. | ||
Тема 13. Формування поведінки і психіки людини (13 год) | |||
83 | Ретикулярна формація мозку. | ||
84 | Рівні сприйняття інформації людиною. | ||
85 | Сон. | ||
86 | Біоритми. | ||
87 | Безумовні та умовні рефлекси. Інстинкти. Лабораторна робота № 10. Безумовні й умовні рефлекси людини. | ||
88 | Форми інстинктивної поведінки людини. | ||
89 | Набута поведінка. | ||
90 | Фактори, які впливають на формування особливостей поведінки людини. | ||
91 | Види навчання. | ||
92 | Пам'ять. Види пам'яті | ||
93 | Дослідження різних видів пам'яті Практична робота № 8. Дослідження різних видів пам'яті. | ||
94 | Особливості поведінки і психіки людини. | ||
95 | Узагальнення. | ||
Тема 14. Мислення і свідомість (10 год) | |||
96 | Мислення і кора великих півкуль головного мозку. | ||
97 | Функціональна асиметрія мозку. | ||
98 | Мова. | ||
99 | Індивідуальні особливості поведінки людини | ||
100 | Визначення типу темпераменту. Практична робота № 9. Визначення типу темпераменту. | ||
101 | Характер людини. Свідомість. | ||
102 | Виявлення професійних схильностей. Практична робота № 10. Виявлення професійних схильностей. | ||
103 | Мислення і свідомість людини. | ||
104 | Узагальнення. | ||
105 | Контрольна робота №2. |
Календарне планування з біології.
9 клас.
І семестр.
(105 год. 3 год. на тиждень)