|
ПРОГРАМА З БІОЛОГІЇ 7-й клас Рівень стандарту (70 год., 2 год. на тиждень, з них 10 год. резервні) № | К-ть годин | Змість теми | Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
| 2 | Вступ
Біологія – наука про живу природу. Значення біології у житті людини. Різноманітність живих організмів, середовища їх існування, класифікація. Дослідження біологічних об'єктів. | - властивості життя;
- царства живої природи;
- науки, що вивчають життя;
- наводить приклади:
- застосування біологічних знань у практичній діяльності
людини: медицині, сільському господарстві,
у справі охорони природи тощо;
- типів середовищ існування організмів;
- рослин, що зростають у найближчому оточенні;
спостерігає та описує:
- сезонні зміни в житті рослин;
- дотримується правил:
- поведінки в природі;
- робить висновок:
- про різноманітність живої природи
|
|
| Фенологічні спостереження: організація спостережень, ведення
календаря природи. | Розділ І. Рослини | 1 | 6 | Тема 1. Основні функції рослинного організму Характеристика
рослин. Життєдіяльність рослин. Живлення рослин. Фотосинтез. Дихання рослин Випаровування води рослинами. Рухи рослин. Умови, що необхідні для забезпечення життєдіяльності рослин
| Учень: називає:
- основні функції рослинного організму: ріст, розмноження, здатність пристосовуватись до різних умов існування;
- основні процеси життєдіяльності рослин: живлення, дихання, транспорт речовин;
- умови, необхідні для забезпечення життєдіяльності рослин;
- речовини, які поглинає та виділяє рослина у процесі дихання, фотосинтезу, мінерального живлення;
наводить приклади:
- впливу факторів неживої природи на процеси життєдіяльності рослин;
- пристосування рослин до умов середовища;
- використання добрив у сільському господарстві;
- рухів рослин;
- добових і сезонних ритмів рослин;
характеризує:
- роль мінерального живлення в житті рослин;
- надходження і виведення з організму речовин;
- процеси транспорту речовин і випаровування;
- ґрунт як джерело поживних речовин;
- пристосувальне значення рухів рослин;
порівнює:
- процеси фотосинтезу і дихання;
- спостерігає та описує:
- досліди з вивчення процесів фотосинтезу, дихання, мінерального живлення, транспорту речовин, випаровування;
- зміни в житті рослин;
- застосовує знання для:
- обґрунтування прийомів вирощування рослин;
- мотивування необхідності охорони рослин;
- дотримується правил:
- вирощування рослин;
робить висновок:
- про основні функції рослинного організму;
- про значення рослин у забезпеченні життя на Землі
|
|
| Демонстрування дослідів, що підтверджують фотосинтез, вплив
мінеральних речовин на рослини, дихання і випаровування, транспорт речовин по
рослині. | 2 | 10 | Тема 2. Будова рослин Клітини, тканини і органи рослин. Вегетативні органи: корінь, пагін. Складові пагона: стебло,
листок, брунька. Основні функції органів рослин. Рослина - цілісний організм
| Учень: називає:
- основні компоненти клітини (оболонка, цитоплазма, ядро,
пластиди, мітохондрії, вакуолі);
- тканини рослин;
- вегетативні органи рослин;
- основні функції вегетативних органів;
наводить приклади:
- використання людиною різних органів рослин;
характеризує: - будову кореня, види коренів, типи кореневих систем,
видозміни кореня;
- будову пагона та його частин (стебло, брунька, листок);
- видозміни частин пагона;
порівнює:
- видозміни коренів та пагонів;
- прості і складні листки, типи жилкування, розміщення листків
на стеблі;
- види бруньок;
спостерігає та описує:
- видозміни пагона та кореня;
- зміни фенологічних фаз у
рослин;
- застосовує знання:
- про корінь і пагін для обґрунтування прийомів вирощування
рослин;
- дотримується правил:
- виготовлення мікропрепаратів і роботи з лупою та
мікроскопом;
- поведінки в природі;
робить висновок:
- про зв'язок органів у рослинному організмі
|
|
| Демонстрування живих об’єктів, гербарних зразків вищих
рослин та окремих органів (коренів, пагонів). Лабораторні роботи № 1. Будова клітини рослин. № 2. Корінь і кореневі системи. Видозміни кореня. № 3. Внутрішня будова
кореня у зв'язку з його функціями *. № 4. Пагін і його будова. Різноманітність пагонів. № 5. Внутрішня будова стебла у зв'язку з його функціями *. № 6. Видозміни пагона. № 7. Будова і різноманітність листків. № 8. Внутрішня будова листка у зв'язку з його функціями *. | 3 | 9 | Тема 3. Розмноження й розвиток рослин Нестатеве
розмноження. Статеве розмноження. Будова та різноманітність квіток. Суцвіття. Запилення, запліднення. Насінина і плід, їх будова. Вплив умов середовища на проростання насінини. Ріст і розвиток рослин | Учень: називає:
- види розмноження рослин;
- способи вегетативного розмноження рослин у природі й в господарстві;
- частини квітки та їх взаємне розміщення;
- способи запилення;
- способи поширення насінин і плодів;
- розвиток рослини з зародка насінини;
наводить приклади:
- рослин, що розмножуються спорами;
- одностатевих і двостатевих квіток, одно - і дводомних рослин;
- рослин з різними типами суцвіть, різними типами плодів, способами
поширення плодів і насінин;
- практичного використання квіток, насінин і плодів людиною;
розпізнає:
- рослини, що розмножуються спорами та квіткові;
- за будовою квітки - спосіб запилення;
- різні типи плодів і способи їх поширення;
характеризує:
- будову квітки як
органа розмноження рослин;
- функції частин квітки;
- процес запилення, пристосування рослин до самозапилення і
перехресного запилення;
- пристосування квіток до запилення вітром, водою, комахами та
іншими тваринами;
- процес утворення плодів і насінин;
- пристосування плодів і насінин до поширення;
пояснює:
- біологічне значення насінного, спорового і вегетативного
розмноження;
- взаємозв’язок рослин із середовищем;
порівнює:
- статеве і нестатеве розмноження;
- будову квіток різних рослин, суцвіття прості й складні;
- будову плодів і насінин та способи їх поширення;
спостерігає та описує:
- пристосування рослин до запилення різними видами комах;
- пристосування до поширення плодів і насінин;
- досліди з вивчення умов проростання насінин;
застосовує знання:
- про способи розмноження рослин, умови проростання насіння,
розвиток проростка, процеси росту і розвитку рослин для обґрунтування прийомів
вирощування культурних рослин;
дотримується правил:
- профілактики отруєння насінинами і плодами;
робить висновок:
- про значення квітки у житті рослин, тварин, людини;
- про значення знань процесів розмноження і розвитку рослин у
житті людини
|
|
| Демонстрування дослідів, що дозволяють виявити умови
проростання насінин; живих об’єктів, гербарних зразків рослин. Лабораторні роботи № 9. Будова і різноманітність квіток. № 10. Будова і різноманітність плодів. Практична робота № 1. Вегетативне розмноження рослин.
|
|
| Розділ ІІ. Різноманітність рослин | 4 | 4 | Тема 1. Водорості
Загальна характеристика водоростей. Середовища існування. Пристосувальні риси будови й функціонування водоростей. Різноманітність водоростей, їх значення в природі і в житті
людини
| Учень: називає:
- основні місцезростання водоростей;
- наводить приклади:
- використання водоростей людиною (їстівні, ліки, сировина для
харчової і парфумерної промисловості);
- небезпечних явищ, які спричиняють водорості;
- одно- та
багатоклітинних мікроскопічних (хламідомонада, спірогіра) та макроскопічних
водоростей (морська капуста);
розпізнає:
- найпоширеніші явища, обумовлені масовим розвитком
водоростей;
характеризує:
- будову клітини водорості;
- особливості будови тіла одно- та багатоклітинних водоростей;
порівнює:
- водорості з іншими рослинами;
спостерігає та
описує:
- будову водорості;
- застосовує знання:
- для уникнення отруєнь та алергічних реакцій внаслідок
використання природної води з ознаками масового розвитку водоростей;
- дотримується правил:
- роботи з мікроскопом;
робить висновок: - про водорості як найпростіші рослинні організми
|
|
| Демонстрування
зразків одно- і
багатоклітинних водоростей різних відділів. Лабораторна робота: № 11. Будова водорості.
| 5 | 5 | Тема 2. Вищі спорові рослини Загальна характеристика вищих спорових рослин. Мохоподібні, Плауноподібні, Хвощеподібні, Папоротеподібні. Середовища існування. Пристосувальні риси будови і процесів життєдіяльності. Значення вищих спорових рослин у природі і в житті людини.
| Учень: називає:
- основні місцезростання вищих спорових рослин;
- наводить приклади:
- видів вищих спорових рослин, що зростають у найближчому
оточенні;
- значення вищих спорових рослин в природі і в житті людини;
характеризує:
- загальні ознаки будови та розвитку представників мохоподібних, плауноподібних, хвощеподібних,
папоротеподібних;
- розвиток вищих спорових рослин;
порівнює:
- будову вищих спорових рослин з будовою водоростей;
пояснює:
- значення вищих спорових рослин у формуванні місцевих
ландшафтів;
- значення вищих спорових рослин у формуванні торфу, кам’яного вугілля;
розпізнає:
- спорові рослини у природі, на гербарних зразках, таблицях;
спостерігає та описує:
- особливості будови мохоподібних, плауноподібних,
хвощеподібних, папоротеподібних;
- пристосування до середовища існування;
дотримується правил:
- роботи із збільшувальними приладами;
- робить висновок:
- про виникнення спорових рослин на Землі;
- про зміни в будові, процесах життєдіяльності, розмноженні, як результат пристосування рослин до життя на
суходолі
|
|
| Демонстрування представників мохоподібних, плауноподібних,
хвощеподібних, папоротеподібних. Лабораторні роботи: № 12. Будова мохоподібних. № 13. Будова плауна булавовидного і хвоща польового. № 14. Будова щитника чоловічого, або чоловічої папороті. | 6 | 3 | Тема 3. Голонасінні Загальна характеристика голонасінних. Середовище існування. Пристосувальні риси будови й
функціонування голонасінних.
Різноманітність голонасінних рослин. Значення у природі та в житті людини
| Учень: називає:
- основні місцезростання голонасінних рослин;
- наводить приклади:
- найпоширеніших представників голонасінних флори України і
свого регіону;
- використання голонасінних рослин людиною;
розпізнає:
- голонасінні рослини у природі, за гербарними зразками,
малюнками;
характеризує:
- загальні ознаки будови та розвитку голонасінних;
- пристосування голонасінних до умов середовища існування;
- особливості розмноження голонасінних;
- роль голонасінних у природі і в житті людини;
порівнює:
- будову голонасінних з вищими споровими рослинами;
дотримується правил:
- роботи із збільшувальними приладами;
робить висновок:
- стосовно причин, що зумовлюють поширення голонасінних на
земній кулі
|
|
| Демонстрування живих об’єктів, гербарних зразків голонасінних. Лабораторна робота № 15. Будова голонасінних рослин. | 7 | 7 | Тема 4. Покритонасінні Загальна характеристика. Класифікація покритонасінних.
Характеристика класів і окремих родин. Значення покритонасінних рослин у природі й у житті людини.
Сільськогосподарські, лікарські, декоративні рослини
| Учень: називає:
- класи та основні родини покритонасінних рослин;
- загальні ознаки класів Однодольні й Дводольні;
наводить приклади:
- рослин, що зростають на території України і в найближчому
оточенні;
- рідкісних рослин, які потребують охорони;
- лікарських та отруйних рослин;
- декоративних рослин;
- сортів культурних рослин;
- використання рослин людиною;
розпізнає:
- види рослин свого регіону, рослини вивчених класів і родин;
- пристосування до умов місцезростання, що відображені в їхній
будові;
пояснює:
- вплив діяльності людини на рослини, на середовище їх життя;
- потребу в охороні окремих видів;
- значення рослин в житті людини;
- значення рослин у природі;
порівнює:
- будову рослин різних класів та родин;
- пристосування рослин до різних умов середовища;
- практичну цінність різних видів рослин;
спостерігає та описує:
- розвиток покритонасінних рослин;
застосовує знання:
- про умови життя дикорослих рослин для обґрунтування заходів
їх охорони;
- про будову рослин для їх визначення;
- для озеленення місцевості, житлових приміщень та службових
приміщень;
дотримується правил:
- поведінки в природі;
- вирощування культурних рослин;
робить висновок:
- про значення покритонасінних у природі і в житті людини, про
необхідність їх охорони
|
|
| Демонстрування живих об’єктів, гербарних зразків. Практичні роботи № 2. Визначення рослин класу Дводольні. № 3. Визначення рослин класу Однодольні. № 4. Розпізнавання видів кімнатних рослин.
|
Розділ ІІІ. Гриби | 8 | 5 | Тема 1. Гриби та лишайники Загальна характеристика грибів. Різноманітність грибів. Поширення, середовища існування. Пристосувальні риси
будови й життєдіяльності. Лишайники. Значення грибів і лишайників у природі й в житті людини
| Учень: називає:
- загальні ознаки царства Гриби;
наводить приклади:
- паразитних, цвільових, шапкових грибів;
- найпоширеніших видів грибів і лишайників свого регіону;
- використання грибів людиною;
характеризує:
- будову гриба;
- основні групи грибів за їх способом живлення;
- будову лишайника як симбіотичного організму;
- живлення, розмноження, ріст і розвиток грибів та лишайників;
- пристосування грибів і лишайників до умов середовища;
пояснює:
- взаємозв'язок грибів і вищих рослин;
- значення штучного вирощування грибів;
порівнює:
- гриби і рослини,
лишайники;
- плодові тіла їстівних та отруйних грибів;
застосовує знання:
- для обґрунтування прийомів зберігання продуктів харчування;
- у профілактиці захворювань рослин, тварин і людини, що
спричиняються грибами;
дотримується правил:
- збирання та зберігання грибів;
- профілактики отруєння грибами;
робить висновок:
- про значення грибів у природі і в житті людини
|
|
| Демонстрування їстівних, отруйних, цвілевих, паразитичних
грибів; накипних, листуватих і кущистих лишайників. Лабораторні роботи. № 16. Будова нижчих грибів. № 17. Будова вищих грибів. | Розділ ІV. Бактерії | 9 | 3 | Тема 1. Бактерії Загальна характеристика бактерій. Різноманітність. Значення у природі й в житті людини
| Учень: називає:
- загальні ознаки бактерій;
- середовища життя бактерій та ціанобактерій;
наводить приклади:
- взаємозв'язків бактерій та інших організмів;
- бактерій, які спричинюють захворювання рослин, тварин,
людини;
- бактерій, які використовуються людиною в господарстві;
характеризує:
- роль бактерій та ціанобактерій у природі й житті людини;
порівнює:
- життєдіяльність бактерій та ціанобактерій;
застосовує знання:
- для обґрунтування способів зберігання продуктів харчування;
- для профілактики захворювань, що спричиняються хвороботворними
бактеріями;
дотримується правил:
- особистої гігієни і гігієни в колективі;
робить висновок:
- про роль бактерій у природі та в житті людини
|
|
| Демонстрування дослідів, що дозволяють виявити роль бактерій
(скисання молока тощо). | Розділ V. Організми і середовище існування | 10 | 6 | Тема 1. Організми і середовище існування Середовище існування та його чинники. Розселення рослин в
природі. Екологічні групи рослин. Життєві форми. Взаємодія рослин, грибів, бактерій та їх роль
в екосистемах. Сучасні уявлення про історичний розвиток бактерій, грибів,
рослин. Охорона природи
| Учень: називає:
- середовища існування рослин;
- основні життєві форми рослин (дерева, кущі, трави);
- основні екологічні групи рослин;
- основні типи рослинних угруповань;
- рідкісні рослини свого регіону;
- основні етапи розвитку рослинного світу;
наводить приклади:
- пристосування рослин до середовища життя;
- взаємозв'язків рослин між собою, з іншими організмами та
неживою природою;
розпізнає:
- дерев’янисті та трав’янисті рослини;
- однорічні та багаторічні рослини;
характеризує:
- адаптивне значення різних життєвих форм та екологічних груп рослин;
спостерігає та описує:
- життя природних екосистем;
- життя організмів у акваріумі;
пояснює:
- природоохоронну діяльність людини, що має на меті збереження
природного біорізноманіття;
застосовує знання:
- про життєдіяльність рослин, вплив чинників середовища на організм
для обґрунтування заходів з охорони видів рослин і рослинних угруповань;
дотримується правил:
- поведінки у природі;
- догляду рослин акваріуму;
робить висновок:
- про ускладнення рослинного світу як результат довготривалого
історичного розвитку;
- будову організмів як результат їх пристосування до умов
середовища;
- про необхідність охорони рослин та рослинних угруповань
|
|
| Демонстрування дослідів, що дозволяють виявити вплив
середовища існування на організми. |
Екскурсії:
- Природа рідного краю.
- Ознайомлення з сезонними явищами в житті рослин.
- Розпізнавання рослин за особливостями будови вегетативних
органів.
- Пристосування рослин до життя в екосистемі (на прикладі будь
– якої екосистеми своєї місцевості).
Практичні завдання:
Фенологічні спостереження за ростом і розвитком рослин у
природі, на дослідній ділянці, у полі, догляд за рослинами, виявлення ушкоджень
рослин тваринами, грибами, впливу людини на рослини, участь у заходах з охорони
природи. Складання гербарію бур’янових і кормових рослин.
Розпізнавання найпоширеніших бур’янів,
кормових і лікарських рослин.
Проведення дослідів і спостережень: розмноження картоплі
різними способами (в
var container = document.getElementById('nativeroll_video_cont');
if (container) {
var parent = container.parentElement;
if (parent) {
const wrapper = document.createElement('div');
wrapper.classList.add('js-teasers-wrapper');
parent.insertBefore(wrapper, container.nextSibling);
}
}
|
Календар | « Вересень 2025 » | Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб | Нд | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
|
Статистика |
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
Кількість користувачів сайту: 1463
Статистика реєстрацій За сьогодні: 0 За вчора: 0 За 7 днів: 0 За місяць: 0
Вітаємо новачків сайту
|