(70 год., 2 год. на тиждень, з них 10 год. резервні)
№
К-ть
годин
Змість теми
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
2
Вступ
Біологія – наука про живу природу. Значення біології у житті людини. Різноманітність живих організмів, середовища їх існування, класифікація. Дослідження біологічних об'єктів.
Учень: називає:
властивості життя;
царства живої природи;
науки, що вивчають життя;
наводить приклади:
застосування біологічних знань у практичній діяльності
людини: медицині, сільському господарстві,у справі охорони природи тощо;
типів середовищ існування організмів;
рослин, що зростають у найближчому оточенні;
спостерігає та описує:
сезонні зміни в житті рослин;
дотримується правил:
поведінки в природі;
робить висновок:
про різноманітність живої природи
Фенологічні спостереження: організація спостережень, ведення
календаря природи.
Розділ І. Рослини
1
6
Тема 1. Основні функції рослинного організму
Характеристика
рослин. Життєдіяльність рослин. Живлення рослин. Фотосинтез. Дихання рослин Випаровування води рослинами. Рухи рослин. Умови, що необхідні для забезпечення життєдіяльності рослин
Учень: називає:
основні функції рослинного організму: ріст, розмноження, здатність пристосовуватись до різних умов існування;
основні процеси життєдіяльності рослин: живлення, дихання, транспорт речовин;
умови, необхідні для забезпечення життєдіяльності рослин;
речовини, які поглинає та виділяє рослина у процесі дихання, фотосинтезу, мінерального живлення;
наводить приклади:
впливу факторів неживої природи на процеси життєдіяльності рослин;
пристосування рослин до умов середовища;
використання добрив у сільському господарстві;
рухів рослин;
добових і сезонних ритмів рослин;
характеризує:
роль мінерального живлення в житті рослин;
надходження і виведення з організму речовин;
процеси транспорту речовин і випаровування;
ґрунт як джерело поживних речовин;
пристосувальне значення рухів рослин;
порівнює:
процеси фотосинтезу і дихання;
спостерігає та описує:
досліди з вивчення процесів фотосинтезу, дихання, мінерального живлення, транспорту речовин, випаровування;
зміни в житті рослин;
застосовує знання для:
обґрунтування прийомів вирощування рослин;
мотивування необхідності охорони рослин;
дотримується правил:
вирощування рослин;
робить висновок:
про основні функції рослинного організму;
про значення рослин у забезпеченні життя на Землі
Демонструваннядослідів, що підтверджують фотосинтез, вплив
мінеральних речовин на рослини, дихання і випаровування, транспорт речовин по
рослині.
2
10
Тема 2. Будова рослин
Клітини, тканини і органи рослин. Вегетативні органи: корінь, пагін. Складові пагона: стебло,
листок, брунька. Основні функції органів рослин. Рослина - цілісний організм
Учень: називає:
основні компоненти клітини (оболонка, цитоплазма, ядро,
пластиди, мітохондрії, вакуолі);
тканини рослин;
вегетативні органи рослин;
основні функції вегетативних органів;
наводить приклади:
використання людиною різних органів рослин;
характеризує:
будову кореня, види коренів, типи кореневих систем,
видозміни кореня;
будову пагона та його частин (стебло, брунька, листок);
видозміни частин пагона;
порівнює:
видозміни коренів та пагонів;
прості і складні листки, типи жилкування, розміщення листків
на стеблі;
види бруньок;
спостерігає та описує:
видозміни пагона та кореня;
зміни фенологічних фаз у
рослин;
застосовує знання:
про корінь і пагін для обґрунтування прийомів вирощування
рослин;
дотримується правил:
виготовлення мікропрепаратів і роботи з лупою та
мікроскопом;
поведінки в природі;
робить висновок:
про зв'язок органів у рослинному організмі
Демонстрування живих об’єктів, гербарних зразків вищих
рослин та окремих органів (коренів, пагонів). Лабораторні роботи № 1. Будова клітини рослин. № 2. Корінь і кореневі системи. Видозміни кореня. № 3. Внутрішня будова
кореня у зв'язку з його функціями *. № 4. Пагін і його будова. Різноманітність пагонів. № 5. Внутрішня будова стебла у зв'язку з його функціями *. № 6. Видозміни пагона. № 7. Будова і різноманітність листків. № 8. Внутрішня будова листка у зв'язку з його функціями *.
3
9
Тема 3. Розмноження й розвиток рослин Нестатеве
розмноження. Статеве розмноження. Будова та різноманітність квіток. Суцвіття. Запилення, запліднення. Насінина і плід, їх будова. Вплив умов середовища на проростання насінини. Ріст і розвиток рослин
Учень: називає:
види розмноження рослин;
способи вегетативного розмноження рослин у природі й в господарстві;
частини квітки та їх взаємне розміщення;
способи запилення;
способи поширення насінин і плодів;
розвиток рослини з зародка насінини;
наводить приклади:
рослин, що розмножуються спорами;
одностатевих і двостатевих квіток, одно - і дводомних рослин;
рослин з різними типами суцвіть, різними типами плодів, способами
поширення плодів і насінин;
практичного використання квіток, насінин і плодів людиною;
розпізнає:
рослини, що розмножуються спорами та квіткові;
за будовою квітки - спосіб запилення;
різні типи плодів і способи їх поширення;
характеризує:
будову квітки як
органа розмноження рослин;
функції частин квітки;
процес запилення, пристосування рослин до самозапилення і
перехресного запилення;
пристосування квіток до запилення вітром, водою, комахами та
іншими тваринами;
процес утворення плодів і насінин;
пристосування плодів і насінин до поширення;
пояснює:
біологічне значення насінного, спорового і вегетативного
розмноження;
взаємозв’язок рослин із середовищем;
порівнює:
статеве і нестатеве розмноження;
будову квіток різних рослин, суцвіття прості й складні;
будову плодів і насінин та способи їх поширення;
спостерігає та описує:
пристосування рослин до запилення різними видами комах;
пристосування до поширення плодів і насінин;
досліди з вивчення умов проростання насінин;
застосовує знання:
про способи розмноження рослин, умови проростання насіння,
розвиток проростка, процеси росту і розвитку рослин для обґрунтування прийомів
вирощування культурних рослин;
дотримується правил:
профілактики отруєння насінинами і плодами;
робить висновок:
про значення квітки у житті рослин, тварин, людини;
про значення знань процесів розмноження і розвитку рослин у
житті людини
Демонстрування дослідів, що дозволяють виявити умови
проростання насінин; живих об’єктів, гербарних зразків рослин. Лабораторні роботи № 9. Будова і різноманітність квіток. № 10. Будова і різноманітність плодів. Практична робота № 1.
Вегетативне розмноження рослин.
Розділ ІІ. Різноманітність рослин
4
4
Тема 1. Водорості
Загальна характеристика водоростей. Середовища існування. Пристосувальні риси будови й функціонування водоростей. Різноманітність водоростей, їх значення в природі і в житті
людини
Учень: називає:
основні місцезростання водоростей;
наводить приклади:
використання водоростей людиною (їстівні, ліки, сировина для
харчової і парфумерної промисловості);
небезпечних явищ, які спричиняють водорості;
одно- та
багатоклітинних мікроскопічних (хламідомонада, спірогіра) та макроскопічних
водоростей (морська капуста);
розпізнає:
найпоширеніші явища, обумовлені масовим розвитком
водоростей;
характеризує:
будову клітини водорості;
особливості будови тіла одно- та багатоклітинних водоростей;
порівнює:
водорості з іншими рослинами;
спостерігає та
описує:
будову водорості;
застосовує знання:
для уникнення отруєнь та алергічних реакцій внаслідок
використання природної води з ознаками масового розвитку водоростей;
дотримується правил:
роботи з мікроскопом;
робить висновок:
про водорості як найпростіші рослинні організми
Демонстрування
зразків одно- і
багатоклітинних водоростей різних відділів. Лабораторна робота: № 11.
Будова водорості.
5
5
Тема 2. Вищі спорові рослини Загальна характеристика вищих спорових рослин. Мохоподібні, Плауноподібні, Хвощеподібні, Папоротеподібні. Середовища існування. Пристосувальні риси будови і процесів життєдіяльності. Значення вищих спорових рослин у природі і в житті людини.
Учень: називає:
основні місцезростання вищих спорових рослин;
наводить приклади:
видів вищих спорових рослин, що зростають у найближчому
оточенні;
значення вищих спорових рослин в природі і в житті людини;
характеризує:
загальні ознаки будови та розвитку представників мохоподібних, плауноподібних, хвощеподібних,
папоротеподібних;
розвиток вищих спорових рослин;
порівнює:
будову вищих спорових рослин з будовою водоростей;
пояснює:
значення вищих спорових рослин у формуванні місцевих
ландшафтів;
значення вищих спорових рослин у формуванні торфу, кам’яного вугілля;
розпізнає:
спорові рослини у природі, на гербарних зразках, таблицях;
спостерігає та описує:
особливості будови мохоподібних, плауноподібних,
хвощеподібних, папоротеподібних;
пристосування до середовища існування;
дотримується правил:
роботи із збільшувальними приладами;
робить висновок:
про виникнення спорових рослин на Землі;
про зміни в будові, процесах життєдіяльності, розмноженні, як результат пристосування рослин до життя на
суходолі
Демонстрування представників мохоподібних, плауноподібних,
хвощеподібних, папоротеподібних. Лабораторні роботи: № 12. Будова мохоподібних. № 13. Будова плауна булавовидного і хвоща польового. № 14. Будова щитника чоловічого, або чоловічої папороті.
6
3
Тема 3. Голонасінні
Загальна характеристика голонасінних. Середовище існування. Пристосувальні риси будови й
функціонування голонасінних.
Різноманітність голонасінних рослин. Значення у природі та в житті людини
Учень: називає:
основні місцезростання голонасінних рослин;
наводить приклади:
найпоширеніших представників голонасінних флори України і
свого регіону;
використання голонасінних рослин людиною;
розпізнає:
голонасінні рослини у природі, за гербарними зразками,
малюнками;
характеризує:
загальні ознаки будови та розвитку голонасінних;
пристосування голонасінних до умов середовища існування;
особливості розмноження голонасінних;
роль голонасінних у природі і в житті людини;
порівнює:
будову голонасінних з вищими споровими рослинами;
дотримується правил:
роботи із збільшувальними приладами;
робить висновок:
стосовно причин, що зумовлюють поширення голонасінних на
земній кулі
Демонстрування живих об’єктів, гербарних зразків голонасінних. Лабораторна робота № 15.
Будова голонасінних рослин.
7
7
Тема 4. Покритонасінні
Загальна характеристика. Класифікація покритонасінних.
Характеристика класів і окремих родин. Значення покритонасінних рослин у природі й у житті людини.
Сільськогосподарські, лікарські, декоративні рослини
Учень: називає:
класи та основні родини покритонасінних рослин;
загальні ознаки класів Однодольні й Дводольні;
наводить приклади:
рослин, що зростають на території України і в найближчому
оточенні;
рідкісних рослин, які потребують охорони;
лікарських та отруйних рослин;
декоративних рослин;
сортів культурних рослин;
використання рослин людиною;
розпізнає:
види рослин свого регіону, рослини вивчених класів і родин;
пристосування до умов місцезростання, що відображені в їхній
будові;
пояснює:
вплив діяльності людини на рослини, на середовище їх життя;
потребу в охороні окремих видів;
значення рослин в житті людини;
значення рослин у природі;
порівнює:
будову рослин різних класів та родин;
пристосування рослин до різних умов середовища;
практичну цінність різних видів рослин;
спостерігає та описує:
розвиток покритонасінних рослин;
застосовує знання:
про умови життя дикорослих рослин для обґрунтування заходів
їх охорони;
про будову рослин для їх визначення;
для озеленення місцевості, житлових приміщень та службових
приміщень;
дотримується правил:
поведінки в природі;
вирощування культурних рослин;
робить висновок:
про значення покритонасінних у природі і в житті людини, про
необхідність їх охорони
Демонстрування живих об’єктів, гербарних зразків. Практичні роботи № 2. Визначення рослин класу Дводольні. № 3. Визначення рослин класу Однодольні. № 4. Розпізнавання видів кімнатних рослин.
Розділ ІІІ. Гриби
8
5
Тема 1. Гриби та лишайники Загальна характеристика грибів. Різноманітність грибів. Поширення, середовища існування. Пристосувальні риси
будови й життєдіяльності. Лишайники. Значення грибів і лишайників у природі й в житті людини
Учень: називає:
загальні ознаки царства Гриби;
наводить приклади:
паразитних, цвільових, шапкових грибів;
найпоширеніших видів грибів і лишайників свого регіону;
використання грибів людиною;
характеризує:
будову гриба;
основні групи грибів за їх способом живлення;
будову лишайника як симбіотичного організму;
живлення, розмноження, ріст і розвиток грибів та лишайників;
пристосування грибів і лишайників до умов середовища;
пояснює:
взаємозв'язок грибів і вищих рослин;
значення штучного вирощування грибів;
порівнює:
гриби і рослини,
лишайники;
плодові тіла їстівних та отруйних грибів;
застосовує знання:
для обґрунтування прийомів зберігання продуктів харчування;
у профілактиці захворювань рослин, тварин і людини, що
спричиняються грибами;
дотримується правил:
збирання та зберігання грибів;
профілактики отруєння грибами;
робить висновок:
про значення грибів у природі і в житті людини
Демонстрування їстівних, отруйних, цвілевих, паразитичних
грибів; накипних, листуватих і кущистих лишайників. Лабораторні роботи. № 16. Будова нижчих грибів. № 17. Будова вищих грибів.
Розділ ІV. Бактерії
9
3
Тема 1. Бактерії Загальна характеристика бактерій. Різноманітність. Значення у природі й в житті людини
Учень: називає:
загальні ознаки бактерій;
середовища життя бактерій та ціанобактерій;
наводить приклади:
взаємозв'язків бактерій та інших організмів;
бактерій, які спричинюють захворювання рослин, тварин,
людини;
бактерій, які використовуються людиною в господарстві;
характеризує:
роль бактерій та ціанобактерій у природі й житті людини;
порівнює:
життєдіяльність бактерій та ціанобактерій;
застосовує знання:
для обґрунтування способів зберігання продуктів харчування;
для профілактики захворювань, що спричиняються хвороботворними
бактеріями;
дотримується правил:
особистої гігієни і гігієни в колективі;
робить висновок:
про роль бактерій у природі та в житті людини
Демонстрування дослідів, що дозволяють виявити роль бактерій
(скисання молока тощо).
Розділ V. Організми і середовище існування
10
6
Тема 1. Організми і середовище існування
Середовище існування та його чинники. Розселення рослин в
природі. Екологічні групи рослин. Життєві форми. Взаємодія рослин, грибів, бактерій та їх роль
в екосистемах. Сучасні уявлення про історичний розвиток бактерій, грибів,
рослин. Охорона природи
Учень: називає:
середовища існування рослин;
основні життєві форми рослин (дерева, кущі, трави);
основні екологічні групи рослин;
основні типи рослинних угруповань;
рідкісні рослини свого регіону;
основні етапи розвитку рослинного світу;
наводить приклади:
пристосування рослин до середовища життя;
взаємозв'язків рослин між собою, з іншими організмами та
неживою природою;
розпізнає:
дерев’янисті та трав’янисті рослини;
однорічні та багаторічні рослини;
характеризує:
адаптивне значення різних життєвих формта екологічних груп рослин;
спостерігає та описує:
життя природних екосистем;
життя організмів у акваріумі;
пояснює:
природоохоронну діяльність людини, що має на меті збереження
природного біорізноманіття;
застосовує знання:
про життєдіяльність рослин, вплив чинників середовища на організм
для обґрунтування заходів з охорони видів рослин і рослинних угруповань;
дотримується правил:
поведінки у природі;
догляду рослин акваріуму;
робить висновок:
про ускладнення рослинного світу як результат довготривалого
історичного розвитку;
будову організмів як результат їх пристосування до умов
середовища;
про необхідність охорони рослин та рослинних угруповань
Демонстрування дослідів, що дозволяють виявити вплив
середовища існування на організми.
Екскурсії:
Природа рідного краю.
Ознайомлення з сезонними явищами в житті рослин.
Розпізнавання рослин за особливостями будови вегетативних
органів.
Пристосування рослин до життя в екосистемі (на прикладі будь
– якої екосистеми своєї місцевості).
Практичні завдання:
Фенологічні спостереження за ростом і розвитком рослин у
природі, на дослідній ділянці, у полі, догляд за рослинами, виявлення ушкоджень
рослин тваринами, грибами, впливу людини на рослини, участь у заходах з охорони
природи.
Складання гербарію бур’янових і кормових рослин.
Розпізнавання найпоширенішихбур’янів,
кормових і лікарськихрослин.
Проведення дослідів і спостережень: розмноження картоплі
різними способами (в
var container = document.getElementById('nativeroll_video_cont');
if (container) {
var parent = container.parentElement;
if (parent) {
const wrapper = document.createElement('div');
wrapper.classList.add('js-teasers-wrapper');
parent.insertBefore(wrapper, container.nextSibling);
}
}