(70 год., 2 год. на тиждень, з них 10 год. резервні)
№
К-ть
годин
Змість теми
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
2
Вступ Тваринний світ складова частина природи. Зоологія – наука,
що вивчає тварини. Різноманітність тварин та їх класифікація. Роль тварин у
житті людини
Учень: називає:
царства живої
природи;
ознаки живих
організмів;
ознаки, що
відрізняють тварин від рослин, грибів та прокаріотів;
основні
систематичні категорії царства Тварини;
наводить приклади:
представників царства Тварини;
значення тварин у природі та житті людини;
розпізнає:
представників різних царств організмів;
порівнює:
ознаки представників різних царств живих істот;
наводить приклади:
тварин свого регіону;
робить висновок:
про значення тварин в житті людини
Розділ VI. Тварини
1
6
Тема 1. Будова і
життєдіяльність тварин Організація організму тварин. Особливості будови тваринної
клітини. Тканини, органи і системи органів тварин, їх функції. Основні прояви
життєдіяльності тварин. Середовища існування тварин. Поведінка тварин. Різноманітність способів життя тварин. Зв'язки тварин з
іншими компонентами екосистем
Учень: називає:
ознаки тваринної клітини;
органи і системи органів;
функції тваринного організму (подразливість, рух, живлення,
дихання, виділення, розмноження, ріст і розвиток);
середовища існування тварин;
види розмноження і типи розвитку тварин;
наводить приклади:
способів живлення тварин;
видів руху тварин;
способів дихання тварин;
проявів поведінки відомих йому тварин;
взаємозв'язків рослин та тварин;
порівнює:
будову клітин рослин і тварин;
типи живлення: автотрофний і гетеротрофний;
прояви життєдіяльності одноклітинних та багатоклітинних
тварин;
характеризує:
залежність життєдіяльності тварин від способу життя;
прояви подразливості у різних тварин;
спостерігає та описує:
особливості клітини та тканин тварин;
робить висновок:
про значення тварин в екосистемах;
про особливості організації організму тварин
Демонстрування: опудал, вологих препаратів, зображень
різноманітних тварин; проявів поведінки тварин. Лабораторна робота: № 1. Вивчення особливостей тваринних клітин та
тканин.
Розділ VII. Різноманітність тварин
2
3
Тема 1. Найпростіші Загальна характеристика та різноманітність найпростіших –
мешканців прісних водойм (амеба протей, евглена зелена, інфузорія туфелька),
морів (форамініфери та радіолярії) та ґрунту. Паразитичні найпростіші
(дизентерійна амеба, малярійний плазмодій тощо)
Роль найпростіших у екосистемах та їх значення для людини
Учень: називає:
загальні ознаки підцарства Найпростіші;
середовища існування найпростіших;
наводить приклади:
найпоширеніших представників найпростіших;
найпростіших - паразитів людини та тварин;
розпізнає:
деяких найпростіших на малюнках та мікропрепаратах;
порівнює:
будову і процеси
життєдіяльності одноклітинних рослин і тварин;
характеризує:
пристосування найпростіших тварин до середовищ життя;
засоби профілактики захворювань, які спричинюються
найпростішими.
спостерігає та описує:
прояви життєдіяльності найпростіших;
застосовує знання:
для дотримання правил особистої гігієни, що захищають від
зараження паразитичними найпростіших;
дотримується правил:
роботи з мікроскопом;
робить висновок:
про значення найпростіших у екосистемах
Демонстрування: постійних мікропрепаратів одноклітинних
тварин. Лабораторна робота:
№2.Спостереження за будовою та процесами життєдіяльності
найпростіших з водойми або акваріума.
3
3
Тема 2. Багатоклітинні. Двошарові тварини Загальна характеристика та різноманітність багатоклітинних
тварин.
Тип Губки. Загальна характеристика, роль у природі та
значення для людини. Тип Кишковопорожнинні. Загальна характеристика та
різноманітність кишковопорожнинних. Роль кишковопорожнинних у екосистемах та
значення для людини. Охорона губок та
кишковопорожнинних
Учень: називає:
загальні ознаки представників підцарства Багатоклітинні;
загальні ознаки представників типів Губки та
Кишковопорожнинні;
наводить приклади:
представників прісноводних і морських губок та
кишковопорожнинних;
зв’язків кишковопорожнинних з іншими групами організмів;
впливу кишковопорожнинних на середовище існування;
пристосувальних рис будови і процесів життєдіяльності губок
та кишковопорожнинних;
ускладнення організації кишковопорожнинних порівняно з
найпростішими;
порівнює:
особливості організації одноклітинних та багатоклітинних
тварин;
функції клітин одноклітинних та багатоклітинних тварин;
особливості будови багатоклітинних та колоніальних найпростіших організмів;
розпізнає:
життєві форми
представників типу Кишковопорожнинні
(за малюнками);
шари клітин на поперечному розрізі мікропрепарату за
допомогою мікроскопа;
характеризує:
спосіб життя губок та кишковопорожнинних;
особливості будови кишковопорожнинних (променева симетрія,
двошаровість, диференціація клітин, кишкова порожнина);
процеси життєдіяльності, рефлекторний характер реакції на подразнення;
пояснює:
роль губок та кишковопорожнинних у екосистемах;
значення губок та кишковопорожнинних для людини;
необхідність заходів охорони губок та кишковопорожнинних;
застосовує знання:
для пояснення значення губок та кишковопорожнинних у природі
та житті людини;
дотримується правил:
розгляду організму тварини на постійному мікропрепараті за
допомогою мікроскопа;
робить висновок:
про ускладнення будови багатоклітинних тварин
Лабораторна робота:
№ 3. Вивчення будови прісноводної гідри
(на постійних мікропрепаратах). Демонстрування постійних мікропрепаратів губок та
кишковопорожнинних.
4
5
Тема 3. Тришарові
тварини. Черви Тип Плоскі черви. Загальна характеристика, різноманітність
плоских червів. Круглі черви.
Загальна характеристика, різноманітність. Тип Кільчасті черви. Загальна характеристика,
різноманітність. Роль червів у екосистемах. Значення для людини
Учень: називає:
загальні ознаки плоских, круглих та кільчастих червів;
наводить приклади:
вільноживучих видів червів;
червів -паразитів
людини, тварин і рослин;
ускладнення організації червів порівняно з
кишковопорожнинними;
пристосування паразитичних червів до їх способу життя;
розпізнає:
органи та системи органів, порожнину тіла аскариди на
таблицях і наочності;
характеризує:
загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності плоских,
круглих та кільчастих червів;
життєві цикли найпоширеніших паразитичних червів;
пояснює:
пристосування в будові та процесах життєдіяльності
паразитичних червів до їх способу життя;
значення двобічної симетрії, наскрізної травної системи,
порожнини тіла, сегментованості (у кільчастих червів);
роль червів у екосистемах та житті людини;
порівнює:
особливості будови і процесів життєдіяльності вільноживучих
та паразитичних червів;
спостерігає та описує:
рухи та поведінку кільчастих червів;
результати досліду з вивчення реакції дощового черв’яка на
подразнення;
застосовує знання:
про життєві цикли паразитичних червів для попередження
зараження ними;
дотримується правил:
особистої гігієни;
робить висновок:
про особливості вільноживучих червів та їхню роль у
екосистемах для обґрунтування заходів їх охорони;
про значення червів у житті людини
Демонстрування препаратів плоских, круглих та кільчастих
червів. Лабораторна робота: №4. Вивчення зовнішньої будови та характеру рухів кільчастих
червів (на прикладі дощового черв'яка або трубочника)
5
7
Тема 4. Членистоногі Загальна характеристика типу Членистоногі. Клас Ракоподібні. Загальна характеристика класу.
Різноманітність ракоподібних. Роль ракоподібних у екосистемах, їх значення для
людини. Клас Павукоподібні. Загальна характеристика класу.
Різноманітність павукоподібних та роль у екосистемах. Значення в житті людини. Клас Комахи. Загальна характеристика класу. Особливості
розвитку. Поведінка комах.
Різноманітність комах. Роль комах
у екосистемах, їх значення для людини. Охорона членистоногих
Учень: називає:
загальні ознаки типу Членистоногі;
загальні ознаки представників ракоподібних, павукоподібних,
комах.
наводить приклади:
видів ракоподібних, павукоподібних, комахи, що зустрічаються
у своєму регіоні;
видів, що потребують охорони;
видів, що є паразитами людини, тварин і рослин,
переносниками збудників хвороб;
видів, що завдають шкоди сільському господарству;
комах-запилювачів,одомашнених комах;
зміни довкілля, що причиняються діяльністю членистоногих;
розпізнає:
представників класів членистоногих на таблицях, наочних
посібниках, у колекціях та природі;
характеризує:
способи життя членистоногих;
роль членистоногих у екосистемах;
пояснює:
особливості пристосованості зовнішньої і внутрішньої будови,
процесів життєдіяльності членистоногих до найрізноманітніших середовищ
існування;
взаємозв’язки організмів між собою, між організмами і
неживою природою;
значення у життілюдини;
порівнює:
особливості організації членистоногих та кільчастих червів;
особливості організаціїракоподібних, павукоподібних та комах;
спостерігає та описує:
поведінку комах;
процеси життєдіяльності комах;
застосовує знання:
про життєдіяльність комах для обґрунтування прийомів їх
штучного розведення;
про біологічні особливості паразитичних членистоногих для
дотримання особистої гігієни, профілактики захворювань, що ними викликаються;
для боротьби з комахами, що завдають шкоди людині;
для збереження комах;
дотримується правил:
спостереження за сезонними змінами у житті членистоногих;
особистої гігієни;
роботи з визначником;
робить висновок:
про значення членистоногих в екосистемах і в житті людини
Демонстрування вологих препаратів ракоподібних,
павукоподібних та комах, колекцій комах. Лабораторні роботи №5. Вивчення
пристосованості у зовнішній будові ракоподібних до середовища існування. №6. Вивчення пристосування у зовнішній будові
комах до середовищ існування. №7. Визначення комах,
за допомогою визначної картки.
5
7
Тема 4. Членистоногі Загальна характеристика типу Членистоногі. Клас Ракоподібні. Загальна характеристика класу.
Різноманітність ракоподібних. Роль ракоподібних у екосистемах, їх значення для
людини. Клас Павукоподібні. Загальна характеристика класу.
Різноманітність павукоподібних та роль у екосистемах. Значення в житті людини. Клас Комахи. Загальна характеристика класу. Особливості
розвитку. Поведінка комах.
Різноманітність комах. Роль комах
у екосистемах, їх значення для людини. Охорона членистоногих
Учень: називає:
загальні ознаки типу Членистоногі;
загальні ознаки представників ракоподібних, павукоподібних,
комах.
наводить приклади:
видів ракоподібних, павукоподібних, комахи, що зустрічаються
у своєму регіоні;
видів, що потребують охорони;
видів, що є паразитами людини, тварин і рослин,
переносниками збудників хвороб;
видів, що завдають шкоди сільському господарству;
комах-запилювачів,одомашнених комах;
зміни довкілля, що причиняються діяльністю членистоногих;
розпізнає:
представників класів членистоногих на таблицях, наочних
посібниках, у колекціях та природі;
характеризує:
способи життя членистоногих;
роль членистоногих у екосистемах;
пояснює:
особливості пристосованості зовнішньої і внутрішньої будови,
процесів життєдіяльності членистоногих до найрізноманітніших середовищ
існування;
взаємозв’язки організмів між собою, між організмами і
неживою природою;
значення у життілюдини;
порівнює:
особливості організації членистоногих та кільчастих червів;
особливості організаціїракоподібних, павукоподібних та комах;
спостерігає та описує:
поведінку комах;
процеси життєдіяльності комах;
застосовує знання:
про життєдіяльність комах для обґрунтування прийомів їх
штучного розведення;
про біологічні особливості паразитичних членистоногих для
дотримання особистої гігієни, профілактики захворювань, що ними викликаються;
для боротьби з комахами, що завдають шкоди людині;
для збереження комах;
дотримується правил:
спостереження за сезонними змінами у житті членистоногих;
особистої гігієни;
роботи з визначником;
робить висновок: про значення членистоногих в екосистемах і в житті людини
Демонстрування вологих препаратів ракоподібних,
павукоподібних та комах, колекцій комах. Лабораторні роботи №5. Вивчення
пристосованості у зовнішній будові ракоподібних до середовища існування. №6. Вивчення пристосування у зовнішній будові
комах до середовищ існування. №7. Визначення комах,
за допомогою визначної картки.
7
7
Тема 4. Покритонасінні
Загальна характеристика. Класифікація покритонасінних.Характеристика класів і окремих родин. Значення покритонасінних рослин у природі й у житті людини.Сільськогосподарські, лікарські, декоративні рослини
Учень: називає:
класи та основні родини покритонасінних рослин;
загальні ознаки класів Однодольні й Дводольні;
наводить приклади:
рослин, що зростають на території України і в найближчомуоточенні;
рідкісних рослин, які потребують охорони;
лікарських та отруйних рослин;
декоративних рослин;
сортів культурних рослин;
використання рослин людиною;
розпізнає:
види рослин свого регіону, рослини вивчених класів і родин;
пристосування до умов місцезростання, що відображені в їхнійбудові;
пояснює:
вплив діяльності людини на рослини, на середовище їх життя;
потребу в охороні окремих видів;
значення рослин в житті людини;
значення рослин у природі;
порівнює:
будову рослин різних класів та родин;
пристосування рослин до різних умов середовища;
практичну цінність різних видів рослин;
спостерігає та описує:
розвиток покритонасінних рослин;
застосовує знання:
про умови життя дикорослих рослин для обґрунтування заходівїх охорони;
про будову рослин для їх визначення;
для озеленення місцевості, житлових приміщень та службовихприміщень;
дотримується правил:
поведінки в природі;
вирощування культурних рослин;
робить висновок:
про значення покритонасінних у природі і в житті людини, пронеобхідність їх охорони
Демонстрування живих об’єктів, гербарних зразків. Практичні роботи № 2. Визначення рослин класу Дводольні. № 3. Визначення рослин класу Однодольні. № 4. Розпізнавання видів кімнатних рослин.
Розділ ІІІ. Гриби
8
5
Тема 1. Гриби та лишайники Загальна характеристика грибів. Різноманітність грибів. Поширення, середовища існування. Пристосувальні рисибудови й життєдіяльності. Лишайники. Значення грибів і лишайників у природі й в житті людини
Учень: називає:
загальні ознаки царства Гриби;
наводить приклади:
паразитних, цвільових, шапкових грибів;
найпоширеніших видів грибів і лишайників свого регіону;
використання грибів людиною;
характеризує:
будову гриба;
основні групи грибів за їх способом живлення;
будову лишайника як симбіотичного організму;
живлення, розмноження, ріст і розвиток грибів та лишайників;
пристосування грибів і лишайників до умов середовища;
пояснює:
взаємозв'язок грибів і вищих рослин;
значення штучного вирощування грибів;
порівнює:
гриби і рослини, лишайники;
плодові тіла їстівних та отруйних грибів;
застосовує знання:
для обґрунтування прийомів зберігання продуктів харчування;
у профілактиці захворювань рослин, тварин і людини, щоспричиняються грибами;