№ | К-ть годин | Змість теми | Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
| 2 | Вступ Тваринний світ складова частина природи. Зоологія – наука,
що вивчає тварини. Різноманітність тварин та їх класифікація. Роль тварин у
житті людини
| Учень: називає:
- царства живої
природи;
- ознаки живих
організмів;
- ознаки, що
відрізняють тварин від рослин, грибів та прокаріотів;
- основні
систематичні категорії царства Тварини;
наводить приклади:
- представників царства Тварини;
- значення тварин у природі та житті людини;
розпізнає:
- представників різних царств організмів;
порівнює:
- ознаки представників різних царств живих істот;
- наводить приклади:
- тварин свого регіону;
робить висновок:
- про значення тварин в житті людини
|
Розділ VI. Тварини |
1 | 6 | Тема 1. Будова і
життєдіяльність тварин Організація організму тварин. Особливості будови тваринної
клітини. Тканини, органи і системи органів тварин, їх функції. Основні прояви
життєдіяльності тварин. Середовища існування тварин. Поведінка тварин. Різноманітність способів життя тварин. Зв'язки тварин з
іншими компонентами екосистем
| Учень: називає:
- ознаки тваринної клітини;
- органи і системи органів;
- функції тваринного організму (подразливість, рух, живлення,
дихання, виділення, розмноження, ріст і розвиток);
- середовища існування тварин;
- види розмноження і типи розвитку тварин;
наводить приклади:
- способів живлення тварин;
- видів руху тварин;
- способів дихання тварин;
- проявів поведінки відомих йому тварин;
- взаємозв'язків рослин та тварин;
порівнює:
- будову клітин рослин і тварин;
- типи живлення: автотрофний і гетеротрофний;
- прояви життєдіяльності одноклітинних та багатоклітинних
тварин;
характеризує:
- залежність життєдіяльності тварин від способу життя;
- прояви подразливості у різних тварин;
спостерігає та описує:
- особливості клітини та тканин тварин;
робить висновок:
- про значення тварин в екосистемах;
- про особливості організації організму тварин
|
|
| Демонстрування: опудал, вологих препаратів, зображень
різноманітних тварин; проявів поведінки тварин. Лабораторна робота: № 1. Вивчення особливостей тваринних клітин та
тканин.
|
Розділ VII. Різноманітність тварин |
2 | 3 | Тема 1. Найпростіші Загальна характеристика та різноманітність найпростіших –
мешканців прісних водойм (амеба протей, евглена зелена, інфузорія туфелька),
морів (форамініфери та радіолярії) та ґрунту. Паразитичні найпростіші
(дизентерійна амеба, малярійний плазмодій тощо)
Роль найпростіших у екосистемах та їх значення для людини
| Учень: називає:
- загальні ознаки підцарства Найпростіші;
- середовища існування найпростіших;
наводить приклади:
- найпоширеніших представників найпростіших;
- найпростіших - паразитів людини та тварин;
розпізнає:
- деяких найпростіших на малюнках та мікропрепаратах;
порівнює:
- будову і процеси
життєдіяльності одноклітинних рослин і тварин;
характеризує:
- пристосування найпростіших тварин до середовищ життя;
- прояви життєдіяльності найпростіших (живлення, дихання,
подразливість, розмноження тощо);
- засоби профілактики захворювань, які спричинюються
найпростішими.
спостерігає та описує:
- прояви життєдіяльності найпростіших;
застосовує знання:
- для дотримання правил особистої гігієни, що захищають від
зараження паразитичними найпростіших;
дотримується правил: робить висновок:
- про значення найпростіших у екосистемах
|
|
| Демонстрування: постійних мікропрепаратів одноклітинних
тварин. Лабораторна робота: №2. Спостереження за будовою та процесами життєдіяльності
найпростіших з водойми або акваріума.
|
3 | 3 | Тема 2. Багатоклітинні. Двошарові тварини Загальна характеристика та різноманітність багатоклітинних
тварин. Тип Губки. Загальна характеристика, роль у природі та
значення для людини. Тип Кишковопорожнинні. Загальна характеристика та
різноманітність кишковопорожнинних. Роль кишковопорожнинних у екосистемах та
значення для людини. Охорона губок та
кишковопорожнинних
| Учень: називає:
- загальні ознаки представників підцарства Багатоклітинні;
- загальні ознаки представників типів Губки та
Кишковопорожнинні;
наводить приклади:
- представників прісноводних і морських губок та
кишковопорожнинних;
- зв’язків кишковопорожнинних з іншими групами організмів;
- впливу кишковопорожнинних на середовище існування;
- пристосувальних рис будови і процесів життєдіяльності губок
та кишковопорожнинних;
- ускладнення організації кишковопорожнинних порівняно з
найпростішими;
порівнює:
- особливості організації одноклітинних та багатоклітинних
тварин;
- функції клітин одноклітинних та багатоклітинних тварин;
- особливості будови багатоклітинних та колоніальних найпростіших організмів;
розпізнає:
- життєві форми
представників типу Кишковопорожнинні
(за малюнками);
- шари клітин на поперечному розрізі мікропрепарату за
допомогою мікроскопа;
характеризує:
- спосіб життя губок та кишковопорожнинних;
- особливості будови кишковопорожнинних (променева симетрія,
двошаровість, диференціація клітин, кишкова порожнина);
- процеси життєдіяльності, рефлекторний характер реакції на подразнення;
пояснює:
- роль губок та кишковопорожнинних у екосистемах;
- значення губок та кишковопорожнинних для людини;
- необхідність заходів охорони губок та кишковопорожнинних;
застосовує знання:
- для пояснення значення губок та кишковопорожнинних у природі
та житті людини;
дотримується правил:
- розгляду організму тварини на постійному мікропрепараті за
допомогою мікроскопа;
робить висновок:
- про ускладнення будови багатоклітинних тварин
|
|
| Лабораторна робота: № 3. Вивчення будови прісноводної гідри
(на постійних мікропрепаратах). Демонстрування постійних мікропрепаратів губок та
кишковопорожнинних. |
4 | 5 | Тема 3. Тришарові
тварини. Черви Тип Плоскі черви. Загальна характеристика, різноманітність
плоских червів. Круглі черви.
Загальна характеристика, різноманітність. Тип Кільчасті черви. Загальна характеристика,
різноманітність. Роль червів у екосистемах. Значення для людини
| Учень: називає:
- загальні ознаки плоских, круглих та кільчастих червів;
наводить приклади:
- вільноживучих видів червів;
- червів - паразитів
людини, тварин і рослин;
- ускладнення організації червів порівняно з
кишковопорожнинними;
- пристосування паразитичних червів до їх способу життя;
розпізнає:
- органи та системи органів, порожнину тіла аскариди на
таблицях і наочності;
характеризує:
- загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності плоских,
круглих та кільчастих червів;
- життєві цикли найпоширеніших паразитичних червів;
пояснює:
- пристосування в будові та процесах життєдіяльності
паразитичних червів до їх способу життя;
- значення двобічної симетрії, наскрізної травної системи,
порожнини тіла, сегментованості (у кільчастих червів);
- роль червів у екосистемах та житті людини;
порівнює:
- особливості будови і процесів життєдіяльності вільноживучих
та паразитичних червів;
спостерігає та описує:
- рухи та поведінку кільчастих червів;
- результати досліду з вивчення реакції дощового черв’яка на
подразнення;
застосовує знання:
- про життєві цикли паразитичних червів для попередження
зараження ними;
дотримується правил: робить висновок:
- про особливості вільноживучих червів та їхню роль у
екосистемах для обґрунтування заходів їх охорони;
- про значення червів у житті людини
|
|
| Демонстрування препаратів плоских, круглих та кільчастих
червів. Лабораторна робота: №4. Вивчення зовнішньої будови та характеру рухів кільчастих
червів (на прикладі дощового черв'яка або трубочника)
|
5 | 7 | Тема 4. Членистоногі Загальна характеристика типу Членистоногі. Клас Ракоподібні. Загальна характеристика класу.
Різноманітність ракоподібних. Роль ракоподібних у екосистемах, їх значення для
людини. Клас Павукоподібні. Загальна характеристика класу.
Різноманітність павукоподібних та роль у екосистемах. Значення в житті людини. Клас Комахи. Загальна характеристика класу. Особливості
розвитку. Поведінка комах.
Різноманітність комах. Роль комах
у екосистемах, їх значення для людини. Охорона членистоногих
| Учень: називає:
- загальні ознаки типу Членистоногі;
- загальні ознаки представників ракоподібних, павукоподібних,
комах.
наводить приклади:
- видів ракоподібних, павукоподібних, комахи, що зустрічаються
у своєму регіоні;
- видів, що потребують охорони;
- видів, що є паразитами людини, тварин і рослин,
переносниками збудників хвороб;
- видів, що завдають шкоди сільському господарству;
- комах-запилювачів,
одомашнених комах;
- зміни довкілля, що причиняються діяльністю членистоногих;
розпізнає:
- представників класів членистоногих на таблицях, наочних
посібниках, у колекціях та природі;
характеризує:
- способи життя членистоногих;
- роль членистоногих у екосистемах;
пояснює:
- особливості пристосованості зовнішньої і внутрішньої будови,
процесів життєдіяльності членистоногих до найрізноманітніших середовищ
існування;
- взаємозв’язки організмів між собою, між організмами і
неживою природою;
- значення у житті
людини;
порівнює:
- особливості організації членистоногих та кільчастих червів;
- особливості організації
ракоподібних, павукоподібних та комах;
спостерігає та описує:
- поведінку комах;
- процеси життєдіяльності комах;
застосовує знання:
- про життєдіяльність комах для обґрунтування прийомів їх
штучного розведення;
- про біологічні особливості паразитичних членистоногих для
дотримання особистої гігієни, профілактики захворювань, що ними викликаються;
- для боротьби з комахами, що завдають шкоди людині;
- для збереження комах;
дотримується правил:
- спостереження за сезонними змінами у житті членистоногих;
- особистої гігієни;
- роботи з визначником;
робить висновок:
- про значення членистоногих в екосистемах і в житті людини
|
|
| Демонстрування вологих препаратів ракоподібних,
павукоподібних та комах, колекцій комах. Лабораторні роботи №5. Вивчення
пристосованості у зовнішній будові ракоподібних до середовища існування. №6. Вивчення пристосування у зовнішній будові
комах до середовищ існування. №7. Визначення комах,
за допомогою визначної картки.
|
5 | 7 | Тема 4. Членистоногі Загальна характеристика типу Членистоногі. Клас Ракоподібні. Загальна характеристика класу.
Різноманітність ракоподібних. Роль ракоподібних у екосистемах, їх значення для
людини. Клас Павукоподібні. Загальна характеристика класу.
Різноманітність павукоподібних та роль у екосистемах. Значення в житті людини. Клас Комахи. Загальна характеристика класу. Особливості
розвитку. Поведінка комах.
Різноманітність комах. Роль комах
у екосистемах, їх значення для людини. Охорона членистоногих
| Учень: називає:
- загальні ознаки типу Членистоногі;
- загальні ознаки представників ракоподібних, павукоподібних,
комах.
наводить приклади:
- видів ракоподібних, павукоподібних, комахи, що зустрічаються
у своєму регіоні;
- видів, що потребують охорони;
- видів, що є паразитами людини, тварин і рослин,
переносниками збудників хвороб;
- видів, що завдають шкоди сільському господарству;
- комах-запилювачів,
одомашнених комах;
- зміни довкілля, що причиняються діяльністю членистоногих;
розпізнає:
- представників класів членистоногих на таблицях, наочних
посібниках, у колекціях та природі;
характеризує:
- способи життя членистоногих;
- роль членистоногих у екосистемах;
пояснює:
- особливості пристосованості зовнішньої і внутрішньої будови,
процесів життєдіяльності членистоногих до найрізноманітніших середовищ
існування;
- взаємозв’язки організмів між собою, між організмами і
неживою природою;
- значення у житті
людини;
порівнює:
- особливості організації членистоногих та кільчастих червів;
- особливості організації
ракоподібних, павукоподібних та комах;
спостерігає та описує:
- поведінку комах;
- процеси життєдіяльності комах;
застосовує знання:
- про життєдіяльність комах для обґрунтування прийомів їх
штучного розведення;
- про біологічні особливості паразитичних членистоногих для
дотримання особистої гігієни, профілактики захворювань, що ними викликаються;
- для боротьби з комахами, що завдають шкоди людині;
- для збереження комах;
дотримується правил:
- спостереження за сезонними змінами у житті членистоногих;
- особистої гігієни;
- роботи з визначником;
робить висновок: про значення членистоногих в екосистемах і в житті людини
|
|
| Демонстрування вологих препаратів ракоподібних,
павукоподібних та комах, колекцій комах. Лабораторні роботи №5. Вивчення
пристосованості у зовнішній будові ракоподібних до середовища існування. №6. Вивчення пристосування у зовнішній будові
комах до середовищ існування. №7. Визначення комах,
за допомогою визначної картки. |
7 | 7 | Тема 4. Покритонасінні Загальна характеристика. Класифікація покритонасінних.Характеристика класів і окремих родин. Значення покритонасінних рослин у природі й у житті людини.Сільськогосподарські, лікарські, декоративні рослини
| Учень: називає:
- класи та основні родини покритонасінних рослин;
- загальні ознаки класів Однодольні й Дводольні;
наводить приклади:
- рослин, що зростають на території України і в найближчомуоточенні;
- рідкісних рослин, які потребують охорони;
- лікарських та отруйних рослин;
- декоративних рослин;
- сортів культурних рослин;
- використання рослин людиною;
розпізнає:
- види рослин свого регіону, рослини вивчених класів і родин;
- пристосування до умов місцезростання, що відображені в їхнійбудові;
пояснює:
- вплив діяльності людини на рослини, на середовище їх життя;
- потребу в охороні окремих видів;
- значення рослин в житті людини;
- значення рослин у природі;
порівнює:
- будову рослин різних класів та родин;
- пристосування рослин до різних умов середовища;
- практичну цінність різних видів рослин;
спостерігає та описує:
- розвиток покритонасінних рослин;
застосовує знання:
- про умови життя дикорослих рослин для обґрунтування заходівїх охорони;
- про будову рослин для їх визначення;
- для озеленення місцевості, житлових приміщень та службовихприміщень;
дотримується правил:
- поведінки в природі;
- вирощування культурних рослин;
робить висновок:
- про значення покритонасінних у природі і в житті людини, пронеобхідність їх охорони
|
|
| Демонстрування живих об’єктів, гербарних зразків. Практичні роботи № 2. Визначення рослин класу Дводольні. № 3. Визначення рослин класу Однодольні. № 4. Розпізнавання видів кімнатних рослин.
|
Розділ ІІІ. Гриби |
8 | 5 | Тема 1. Гриби та лишайники Загальна характеристика грибів. Різноманітність грибів. Поширення, середовища існування. Пристосувальні рисибудови й життєдіяльності. Лишайники. Значення грибів і лишайників у природі й в житті людини
| Учень: називає:
- загальні ознаки царства Гриби;
наводить приклади:
- паразитних, цвільових, шапкових грибів;
- найпоширеніших видів грибів і лишайників свого регіону;
- використання грибів людиною;
характеризує:
- будову гриба;
- основні групи грибів за їх способом живлення;
- будову лишайника як симбіотичного організму;
- живлення, розмноження, ріст і розвиток грибів та лишайників;
- пристосування грибів і лишайників до умов середовища;
пояснює:
- взаємозв'язок грибів і вищих рослин;
- значення штучного вирощування грибів;
порівнює:
- гриби і рослини, лишайники;
- плодові тіла їстівних та отруйних грибів;
застосовує знання:
- для обґрунтування прийомів зберігання продуктів харчування;
- у профілактиці захворювань рослин, тварин і людини, щоспричиняються грибами;
дотримується правил:
- збирання та зберігання грибів;
- профілактики отруєння грибами;
робить висновок:
- про значення грибів у природі і в житті людини
|
|
|
Календар | « Вересень 2025 » | Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб | Нд | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
|
Статистика |
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
Кількість користувачів сайту: 1463
Статистика реєстрацій За сьогодні: 0 За вчора: 0 За 7 днів: 0 За місяць: 0
Вітаємо новачків сайту
|