Біологія в школі - Програма з біології. 9 клас.

Мій сайт

Меню сайту

ПРОГРАМА З БІОЛОГІЇ
9-й клас
Рівень стандарту
105 год. (3 год. на тиждень, з них 10 резервних)
К-ть
годин
Змість темиДержавні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

4
Вступ
Біологічні науки, що вивчають організм людини. Значення знань про людину для збереження її здоров’я. Походження людини.  Особливості виду Homo sapiens.
Соціальне та культурне успадкування.

Учень:
називає:
  • біологічні науки, що вивчають людину;
  • систематичне положення людини;
характеризує:
  • особливості еволюції виду Homo sapiens;
  • гіпотези походження виду Ноmo sapiens;
  • раси людей;
пояснює:
  • роль біологічних і соціальних факторів в  еволюції людини;
робить висновок:
  • про місце людини в системі органічного світу



Демонстрування муляжів черепа людини та людиноподібної мавпи.

Розділ ІХ. Людина

14
Тема 1. Організм людини як біологічна система
 
Поняття про біологічні системи.   Клітинна будова організму людини. Характеристика тканин . Органи. Фізіологічні системи органів людини.
Регуляторні системи організму людини
Учень:
називає:
  • тканини організму людини;
  • органи людини;
  • фізіологічні системи органів організму людини;
  • наводить приклади:
  • різних типів клітин;
характеризує:
  • клітинну будову організму людини;
  • типи тканин;
  • організм людини як систему;
пояснює:
  • принцип нервової регуляції;
  • принцип ендокринної регуляції;
  • принцип імунної регуляції;;
порівнює:
  • нервову і гуморальну регуляцію фізіологічних функцій;
  • спостерігає та описує:
  • мікроскопічну будову тканин людини;
дотримується правил:
  • роботи з мікроскопом;
робить висновок:
  • про організм людини як біологічну систему



Демонстрування муляжів,  мікропрепаратів тканин людини.

27
Тема 2. Опора і рух
 
Будова і функції опорно-рухової системи.
Кісткова та хрящова тканини.
Розвиток кісток. З'єднання кісток.
Будова скелета людини.   
Будова і функції скелетних м’язів. Види м'язів. Механізм скорочення м'язів. Сила м'язів. Втома м'язів
Учень:
називає:
  • значення опорно-рухової системи;
  • типи з'єднання кісток;
  • основні групи м'язів;
  • розпізнає на малюнках, муляжах, власному організмі:
  • види кісток;
  • відділи скелета;
  • скелетні м’язи;
характеризує:
  • функції опорно-рухової системи;
  • кісткову і хрящову тканини;
  • будову і ріст, вікові зміни складу  кісток;
  • типи суглобів
  • основні відділи скелета,
  • посмуговану м’язову тканину;
  • будову скелетних м'язів, групи мязів;
  • роботу скелетних м’язів, механізми стомлення;
пояснює: 
  • взаємозв’язок органів опорно-рухової системи;
  • особливості скелета людини, зумовлені прямоходінням; 
  • регуляцію роботи скелетних м’язів;
  • роль рухової активності для збереження здоров'я;
  • фізичні відмінності організмів жінок і чоловіків;
застосовує знання:
  • про  особливості опорно-рухової системи   для попередження травм і захворювань; 
  • для надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи      



Демонстрування скелета і торса людини та ссавців, черепа, скелета кінцівок, кісток, хребців, декальцинованої та випаленої кісток; дослідів, що ілюструють статичне та динамічне навантаження; розкривають, вплив ритму і обсягу навантаження на ефективність роботи скелетних м'язів.
Лабораторна робота:
№1. Мікроскопічна будова кісткової, хрящової та м'язової тканин.*
№2. Втома при статичному і динамічному навантаженні. Вплив ритму і навантаження на розвиток втоми.
Практичні роботи:
№1. Будова суглобів, допомога при ушкодженнях опорно-рухової системи       

37

Тема 3. Кров і лімфа

Внутрішнє рідке середовище організму людини
Склад і функції крові. 
Захисні функції крові.
Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет.
Згортання крові

 

Учень:
називає:
  • склад і функції крові;
  • види імунітету (клітинний, гуморальний);
  • органи, що беруть участь у забезпеченні імунітету;
розпізнає:
  • клітини крові на малюнках;
характеризує:
  • плазму крові;
  • будову і функції еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів;
  • імунітет, його значення, регуляція;
  • імунні реакції організму;
  • зсідання крові як захисну реакцію організму; .
  • групи крові: система АВО, резус-фактор;
обґрунтовує:
  • роль внутрішнього середовища в життєдіяльності організму людини;
  • необхідність застосування вакцин і лікувальних сироваток; 
пояснює:
  • значення лімфи, тканинної рідини;
  • поняття гомеостаз;
  • роль імунної системи в регуляції фізіологічних функцій, розвитку людини, регенерації тканин;
  • роль імунної системи в реакціях відторгнення трансплантатів;
спостерігає і описує:
  • мікроскопічну будову крові людини;
застосовує знання:
  • для запобігання ВІЛ-інфікуванню


Лабораторна робота:
№ 3. Мікроскопічна будова крові людини.

57
Тема 4.  Кровообіг і лімфообіг
 
Органи кровообігу: серце і судини  . Будова і функції серця.   
Судинна система, її будова. Рух крові по судинах.   Велике і мале коло кровообігу. Регуляція  кровопостачання органів
Лімфообіг та його значення
Учень
називає:
  • кровоносні судини;
  • розпізнає:
  • органи кровообігу на малюнках;
характеризує:
  • будова і робота серця;
  • особливості будови серцевого м’яза;
  • властивості серцевого м'яза;
  • серцевий цикл;
  • роботу серця;
  • автоматію роботи серця;
  • будову кровоносних судин;
  • велике і мале коло кровообігу;
  • рух крові по судинах;
  • артеріальний тиск крові;
  • фактори, які впливають на роботу серцево-судинної системи;
пояснює:
  • регуляцію роботи серцево – судинної системи;
  • причини порушення артеріального тиску;
  • значення лімфообігу;
  • застосовує знання для:
  • надання першої допомоги при кровотечах;
  • профілактики серцево-судинних хвороб;
  • самоспостережень за частотою пульсу



Демонстрування муляжів будови серця.
Практичні роботи:
№ 2. Вимірювання частоти серцевих скорочень і артеріального тиску.
№ 3. Реакція серцево-судинної системи на дозоване навантаження.
№ 4. Вивчення кровообігу. Зміни в тканинах при порушенні кровообігу.

55Тема 5. Дихання
 
Значення дихання. Будова і функції органів дихання. Голосовий апарат. Дихальні рухи. Газообмін у легенях і тканинах. Нейрогуморальна регуляція дихання.
 
Учень
називає:
  • функції органів дихання;
розпізнає:
  • органи дихання на малюнках.
характеризує:
  • процеси дихання  ;
  • регуляцію дихальних рухів;
  • будову і функції органів дихання;
  • роботу голосового апарату;
  • механізми легеневого дихання;
пояснює:
  • функції верхніх і нижніх дихальних шляхів;
  • механізм кровообігу у легенях і тканинах;
  • нервову і гуморальну регуляцію процесу дихання;
  • відмінності легеневого і тканинного дихання;
  • вплив оточуючого середовища на дихальну систему;
порівнює і обґрунтовує:
  • різницю складу вдихуваного і видихуваного повітря;
застосовує знання для:
  • профілактики захворювань органів дихання



Демонстрування  муляжів будови легень, моделі гортані, моделі, що пояснює вдих і видих; спірометра; дослід з виявлення вуглекислого газу у видихуваному повітрі; вимірювання життєвої ємності легень; прийомів штучного дихання.

6

8
Тема 6. Живлення і травлення
 
Енергетичні потреби організму. Типи поживних речовин.   Харчування і здоров'я. 
Будова і функції органів травлення,   травних залоз.     Травлення у тонкому кишечнику. Функції товстого кишечнику. Регуляція травлення
Учень
називає
  • органи травної системи;
  • травні залози;
розпізнає:
  • органи травлення на малюнках;
характеризує:
  • їжу як джерело енергії;
  • процеси живлення і травлення ;
  • травлення в ротовій порожнині,
  • функцію слинних залоз, склад слини;
  • будову  і функції зубів;
  • будову шлунка, травлення в шлунку,
  • ферменти шлункового соку;
  • значення соляної кислоти для травлення в шлунку;
  • регуляцію соковиділення, рухової активності шлунка;
  • будову і функції тонкого кишечнику;
  • травлення в тонкому кишечнику;
  • всмоктування поживних речовин;
  • функцію товстого кишечнику;
  • функції печінки;
пояснює:
  • роль печінки і підшлункової залози  в травленні;
  • значення ворітної системи печінки;
  • функціональне значення для організму білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, води і мінеральних речовин;
  • значення мікрофлори кишечнику;
  • нервово-гуморальну регуляцію роботи   системи травлення;
  • обмін речовин і енергії між організмом і оточуючим середовищем;
спостерігає та описує:
  • дію ферментів слини на крохмаль;
застосовує знання:
  • про будову і функції органів травлення для   профілактики захворювань органів травлення, харчових отруєнь;
  • для обґрунтування способів збереження вітамінів у продуктах харчування;
  • складання харчового раціону відповідно до енергетичних витрат власного організму;
  • самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла



Демонстрування моделей органів травлення, дослідів, що виявляють дію шлункового соку на білки.
Лабораторна робота:
№4. Дія ферментів слини на крохмаль
Практичні роботи:
№ 5. Антропометричні виміри.
№ 6. Аналіз індивідуального харчування за добу та відповідність його нормам.

Розділ ІІІ. Гриби

85
Тема 1. Гриби та лишайники
 
Загальна характеристика грибів.  Різноманітність грибів. Поширення,  середовища існування. Пристосувальні рисибудови й життєдіяльності.
Лишайники.
Значення грибів і лишайників у природі й в житті людини

Учень:
називає:
  • загальні ознаки царства Гриби;
наводить приклади:
  • паразитних, цвільових, шапкових грибів;
  • найпоширеніших видів грибів і лишайників свого регіону;
  • використання грибів людиною;
характеризує:
  • будову гриба;
  • основні групи грибів за їх способом живлення;
  • будову лишайника як симбіотичного організму;
  • живлення, розмноження, ріст і розвиток грибів та лишайників;
  • пристосування грибів і лишайників до умов середо­вища;
пояснює:
  • взаємозв'язок грибів і вищих рослин;
  • значення штучного вирощування грибів;
порівнює:
  • гриби і рослини, лишайники;
  • плодові тіла їстівних та отруйних грибів;
застосовує знання:
  • для обґрунтування прийомів зберігання продуктів харчування;
  • у профілактиці захворювань рослин, тварин і людини, щоспричиняються грибами;
дотримується правил:
  • збирання та зберігання грибів;
  • профілактики отруєння грибами;
робить висновок:
  • про значення грибів у природі і в житті людини



Демонстрування їстівних, отруйних, цвілевих, паразитичнихгрибів; накипних, листуватих і кущистих лишайників.
Пошук
Форма входу

Календар
«  Вересень 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0

Кількість користувачів сайту:
323

Статистика реєстрацій
За сьогодні: 0
За вчора: 3
За 7 днів: 15
За місяць: 92
 

Вітаємо новачків сайту
  • Жанна
  • natusyatroyak
  • galunalus
  • янаіващенко
  • nadezhdaperehrest
  • supernextel
  • Danil7272
  • d2000d25
  • kramarvanya
  • mariana1009

  • Copyright MyCorp © 2014
    Зробити безкоштовний сайт з uCoz