Тема: Відділи головного мозку. Структура й функції
Цілі уроку: ознайомити учнів з особливостями будови головного мозку, його відділами, а також функціями, що вони виконують.
Обладнання й матеріали: таблиці «Нервова система людини», «Головний мозок», «Спинний мозок», розбірні моделі головного мозку людини, муляжі, пластинчасті препарати поздовжнього й поперечного розрізів мозку людини.
Базові поняття й терміни: головний мозок, довгастий мозок, мозочок, ядра, сіра й біла речовини, середній мозок, проміжний мозок, зорові бугри, гіпоталамус, великий (кінцевий) мозок, мозолисте тіло, півкулі, підкірка, кора великих півкуль, звивина.
Цілі уроку: узагальнити й закріпити знання про основи еволюційного вчення, основні закономірності еволюційних процесів та історію розвитку життя на Землі, розвивати вміння практичного використання одержаних знань, виховувати повагу до всіх живих організмів і розуміння важливості діяльності людини для всього живого на нашій планеті.
Обладнання й матеріали: таблиці з теми, підручник, зошит.
Базові поняття й терміни: еволюція, вид, популяція, природний добір, боротьба за існування, видоутворення, темпи еволюції, мікроеволюція, макроеволюція, дивергенція, історичний розвиток.
Тема: Система органічного світу як відображення його історичного розвитку.
Цілі уроку: розглянути систему органічного світу як відображення його історичного розвитку; розвивати аналітичне мислення; виховувати любов до природи.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації із зображенням родинних зв’язків різних груп організмів, стадій ембріогенезу й палеонтологічних знахідок.
Базові поняття й терміни: живі організми, еволюція, історичний розвиток, систематичні категорії, царства, надцарства.
Тема: Поява основних груп організмів на Землі та формування екосистем.
Цілі уроку: розглянути появу основних систематичних групп організмів на Землі, проаналізувати їх вплив на формування екосистем; розвивати логічне мислення; виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації із зображенням схем філогенетичних зв’язків основних таксонів живих організмів, геохронологічна шкала.
Базові поняття й терміни: систематика, царство, тип, віділ, геохронологічна шкала, вимирання, екосистеми.
Тема: Еволюція одн оклiтинн их і б агатоклітинн их організмів. Перiодизація еволюційних явищ.
Цілі уроку: розглянути особливості еволюції одноклітинних і багатоклітинних організмів та періодизацію еволюційних явищ; розвивати аналітичне мислення; виховувати любов до природи.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації із зображеннями представників різних груп одноклітинних і багатоклітинних організмів.
Базові поняття й терміни: одноклітинні, багатоклітинні, біохімічні адаптації, анатомо-морфологічні адаптації, симбіогенез.
Цілі уроку: розглянути основні гіпотези виникнення життя на Землі, обговорити їх сильні та слабкі сторони; розвивати критичне мислення; виховувати вміння дискутувати і сприймати інші точки зору.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації з ілюстраціями до різних гіпотез походження життя на Землі.
Базові поняття й терміни: хімічна еволюція, панспермія, стаціонарний стан, креаціонізм, органогенні елементи, каталітичні реакції, первинна атмосфера.
Цілі уроку: проаналізувати сучасні уявлення про фактории еволюції, окремо розглянути внутрішньовидові й міжвидові фактори еволюції; розвивати вміння зіставляти факти й робити висновки; виховувати почуття єдності людини з природою.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації, які ілюструють вплив окремих факторів еволюції на популяції певних видів.
Базові поняття й терміни: еволюція, популяція, фактори еволюції, екологічні фактори, внутрішньовидові фактори еволюції, міжвидові фактории еволюції.
Цілі уроку: розглянути особливості макроеволюційного процесу, звернути увагу на його відмінність від мікроеволюції; розвивати увагу й логіку; виховувати взаємоповагу до опонента й культуру дискусії.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації які ілюструють процеси макроеволюції, зображення особин видів різних систематичних груп живих організмів.
Базові поняття й терміни: вид, макроеволюція, біологічний прогрес, біологічний регрес, ароморфоз, ідіоадаптація, загальна дегенерація, паралелізм, поліфілетичні таксони, монофілетичні таксони.
Тема: Адаптації як результат еволюційного процессу.
Цілі уроку: розглянути адаптації живих організмів до умов існування як результат еволюційного процесу, показати відносність пристосувань; розвивати аналітичне мислення і критичне сприйняття інформації, виховувати повагу до живої природи.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації з прикладами адаптацій живих організмів до умов існування.
Базові поняття й терміни: адаптація, мімікрія, бейтсовська мімікрія, мюллерівська мімікрія, аналогічні органи, гомологічні органи, рудименти, атавізми.