| № | К-ть годин | Змість теми | Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів | 
| 
 | 4 | ВступБіологічні науки, що вивчають організм людини. Значення
знань про людину для збереження її здоров’я. Походження людини.  Особливості виду Homo sapiens.
 Соціальне та культурне успадкування.
 
 
 | Учень:називає:
 
 характеризує:біологічні науки, що вивчають людину;систематичне положення людини;
 
 пояснює:особливості еволюції виду Homo sapiens;гіпотези походження виду Ноmo sapiens;раси людей;
 
 робить висновок:роль біологічних і соціальних факторів в  еволюції людини;
 
 про місце людини в системі органічного світу
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 | 
| 
 | 
 | Демонстрування муляжів черепа людини та людиноподібної
мавпи. | 
| Розділ ІХ. Людина | 
| 1 | 4 | Тема 1. Організм людини як біологічна система
 Поняття про біологічні системи.   Клітинна будова організму людини.
Характеристика тканин . Органи. Фізіологічні системи органів людини.
 Регуляторні системи
організму людини
 | Учень:називає:
 
 характеризує:тканини організму людини;органи людини;фізіологічні системи органів організму людини;наводить приклади:різних типів клітин;
 
 пояснює:клітинну будову організму людини;типи тканин;організм людини як систему;
 
 порівнює:принцип нервової регуляції;принцип ендокринної регуляції;принцип імунної регуляції;;
 
 дотримується правил:нервову і гуморальну регуляцію фізіологічних функцій;спостерігає та описує:мікроскопічну будову тканин людини;
 робить висновок:
 
 про організм людини як біологічну систему
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 | 
| 
 | 
 | Демонстрування муляжів, 
мікропрепаратів тканин людини.
 | 
| 2 | 7 | Тема 2. Опора і рух
 Будова і функції опорно-рухової системи.
 Кісткова та хрящова тканини.
 Розвиток кісток. З'єднання кісток.
 Будова скелета людини.
 Будова і функції скелетних м’язів. Види м'язів. Механізм
скорочення м'язів. Сила м'язів. Втома м'язів
 | Учень:називає:
 
 характеризує:значення опорно-рухової системи;типи з'єднання кісток;основні групи м'язів;розпізнає на малюнках, муляжах, власному організмі:види кісток;відділи скелета;скелетні м’язи;
 
 пояснює:функції опорно-рухової системи;кісткову і хрящову тканини;будову і ріст, вікові зміни складу  кісток;типи суглобівосновні відділи скелета,посмуговану м’язову тканину;будову скелетних м'язів, групи мязів;роботу скелетних м’язів, механізми стомлення;
 
 застосовує знання:взаємозв’язок
органів опорно-рухової системи;особливості скелета людини, зумовлені прямоходінням; регуляцію роботи
скелетних м’язів;роль рухової активності для збереження здоров'я;фізичні відмінності організмів жінок і чоловіків;
 
 про  особливості
опорно-рухової системи   для попередження
травм і захворювань; для надання першої
допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи      
 
 | 
| 
 | 
 | Демонстрування скелета і торса людини та ссавців, черепа,
скелета кінцівок, кісток, хребців, декальцинованої та випаленої кісток;
дослідів, що ілюструють статичне та динамічне навантаження; розкривають, вплив
ритму і обсягу навантаження на ефективність роботи скелетних м'язів.Лабораторна робота:
 №1. Мікроскопічна будова кісткової, хрящової та м'язової
тканин.*
 №2. Втома при статичному і динамічному навантаженні. Вплив
ритму і навантаження на розвиток втоми.
 Практичні роботи:
 №1. Будова суглобів,
допомога при ушкодженнях опорно-рухової системи
 
 | 
| 3 | 7 | Тема 3. Кров і лімфа Внутрішнє рідке середовище організму людини
 Склад і функції крові.
 Захисні функції крові.
 Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет.
 Згортання крові
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   | Учень:називає:
 
 розпізнає:склад і функції крові;види імунітету (клітинний, гуморальний);органи, що беруть участь у забезпеченні імунітету;
 
 характеризує:клітини крові на малюнках;
 
 обґрунтовує:плазму крові;будову і функції еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів;імунітет, його значення, регуляція;імунні реакції організму;зсідання крові як захисну реакцію організму; .групи крові: система АВО, резус-фактор;
 
 пояснює:роль внутрішнього середовища в життєдіяльності організму
людини;необхідність застосування вакцин і лікувальних
сироваток; 
 
 спостерігає і описує:значення лімфи, тканинної рідини;поняття гомеостаз;роль імунної системи в регуляції фізіологічних функцій,
розвитку людини, регенерації тканин;роль імунної системи в реакціях відторгнення трансплантатів;
 
 застосовує знання:мікроскопічну будову крові людини;
 
 для запобігання ВІЛ-інфікуванню
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 | 
| 
 |  | Лабораторна робота:№ 3. Мікроскопічна будова крові людини.
 | 
| 5 | 7 | Тема 4.  Кровообіг і
лімфообіг
 Органи кровообігу: серце і судини  . Будова і функції серця.
 Судинна система, її будова. Рух крові по судинах.   Велике і мале коло кровообігу.
Регуляція  кровопостачання органів
 Лімфообіг та його значення
 | Ученьназиває:
 
 характеризує:кровоносні судини;розпізнає:органи кровообігу на малюнках;
 
 пояснює:будова і робота
серця;особливості будови
серцевого м’яза;властивості серцевого м'яза;серцевий цикл;роботу серця;автоматію роботи
серця;будову кровоносних судин;велике і мале коло кровообігу;рух крові по судинах;артеріальний тиск крові;фактори, які впливають на роботу серцево-судинної системи;
 
 регуляцію роботи
серцево – судинної системи;причини порушення артеріального тиску;значення лімфообігу;застосовує знання для:надання першої допомоги при кровотечах;профілактики серцево-судинних хвороб;самоспостережень за частотою пульсу
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 | 
| 
 | 
 | 
Демонстрування муляжів будови серця.Практичні роботи:
 № 2. Вимірювання частоти серцевих скорочень і артеріального
тиску.
 № 3. Реакція серцево-судинної системи на дозоване
навантаження.
 № 4. Вивчення кровообігу. Зміни в тканинах при порушенні
кровообігу.
 
 | 
| 5 | 5 | Тема 5. Дихання 
 Значення дихання. Будова і функції органів дихання. Голосовий апарат. Дихальні рухи. Газообмін у легенях і тканинах. Нейрогуморальна регуляція дихання.
 | Ученьназиває:
 розпізнає:
 
 характеризує:органи дихання на малюнках.
 
 пояснює:процеси дихання  ;регуляцію дихальних рухів;будову і функції органів дихання;роботу голосового апарату;механізми легеневого дихання;
 
 порівнює і обґрунтовує:функції верхніх і
нижніх дихальних шляхів;механізм кровообігу у легенях і тканинах;нервову і гуморальну регуляцію процесу дихання;відмінності легеневого і тканинного дихання;вплив оточуючого середовища на дихальну систему;
 
 застосовує знання для:різницю складу вдихуваного і видихуваного повітря;
 
 профілактики захворювань органів дихання
 
 | 
| 
 | 
 | Демонстрування 
муляжів будови легень, моделі гортані, моделі, що пояснює вдих і видих;
спірометра; дослід з виявлення вуглекислого газу у видихуваному повітрі;
вимірювання життєвої ємності легень; прийомів штучного дихання. | 
| 6 | 8 | Тема 6. Живлення і травлення
 Енергетичні потреби організму. Типи поживних речовин.   Харчування і здоров'я.
 Будова і функції органів травлення,   травних залоз.     Травлення у тонкому кишечнику. Функції
товстого кишечнику. Регуляція травлення
 | Ученьназиває
 
 розпізнає:органи травної
системи;травні залози;
 
 характеризує:органи травлення на малюнках;
 
 пояснює:їжу як джерело
енергії;процеси живлення і травлення ;травлення в ротовій порожнині,функцію слинних залоз, склад слини;будову  і функції
зубів;будову шлунка, травлення в шлунку,ферменти шлункового соку;значення соляної кислоти для травлення в шлунку;регуляцію соковиділення, рухової активності шлунка;будову і функції тонкого кишечнику;травлення в тонкому
кишечнику;всмоктування поживних речовин;функцію товстого кишечнику;функції печінки;
 
 спостерігає та описує:роль печінки і підшлункової залози  в травленні;значення ворітної
системи печінки;функціональне значення для організму білків, жирів,
вуглеводів, вітамінів, води і мінеральних речовин;значення мікрофлори кишечнику;нервово-гуморальну регуляцію роботи   системи травлення;обмін речовин і енергії між організмом і оточуючим
середовищем;
 
 застосовує знання:дію ферментів слини на крохмаль;
 
 про будову і функції органів травлення для   профілактики захворювань органів травлення,
харчових отруєнь;для обґрунтування способів збереження вітамінів у продуктах
харчування;складання харчового раціону відповідно до енергетичних
витрат власного організму;самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 | 
| 
 | 
 | Демонстрування моделей органів травлення, дослідів, що
виявляють дію шлункового соку на білки.Лабораторна робота:
 №4. Дія ферментів слини на крохмаль
 Практичні роботи:
 № 5. Антропометричні виміри.
 № 6. Аналіз індивідуального харчування за добу та
відповідність його нормам.
 | 
| Розділ ІІІ. Гриби | 
| 8 | 5 | Тема 1. Гриби та лишайники
 Загальна характеристика грибів.  Різноманітність грибів. Поширення,  середовища існування. Пристосувальні рисибудови й життєдіяльності.
 Лишайники.
 Значення грибів і лишайників у природі й в житті людини
 
 
 
 
 | Учень:називає:
 
 наводить приклади:загальні ознаки царства Гриби;
 
 характеризує:паразитних, цвільових, шапкових грибів;найпоширеніших видів грибів і лишайників свого регіону;використання грибів людиною;
 
 пояснює:будову гриба;основні групи грибів за їх способом живлення;будову лишайника як симбіотичного організму;живлення, розмноження, ріст і розвиток грибів та лишайників;пристосування грибів і лишайників до умов середовища;
 
 порівнює:взаємозв'язок грибів і вищих рослин;значення штучного вирощування грибів;
 
 застосовує знання:гриби і рослини, лишайники;плодові тіла їстівних та отруйних грибів;
 
 дотримується правил:для обґрунтування прийомів зберігання продуктів харчування;у профілактиці захворювань рослин, тварин і людини, щоспричиняються грибами;
 
 робить висновок:збирання та зберігання грибів;профілактики отруєння грибами;
 
 про значення грибів у природі і в житті людини
 
 | 
| 
 | 
 | Демонстрування їстівних, отруйних, цвілевих, паразитичнихгрибів; накипних, листуватих і кущистих лишайників.
 |