Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Розділ ХІІІ. Організменний рівень організації життя
6
5
Тема 1. Неклітинні форми життя Віруси, пріони. Будова, життєві цикли. Роль в природі і житті людини
Учень називає:
неклітинні форми життя;
наводить приклади:
хвороб людини, які викликаються вірусами і пріонами;
розпізнає:
віруси і бактеріофаги на малюнках, схемах;
характеризує:
будову та життєвий цикл вірусів;
особливості вірусів і пріонів, їх роль в природі і житті
людини;
механізми проникнення вірусів в клітини людини, тварин,
рослин, бактерій;
обґрунтовує:
значення вірусів у природі і житті людини;
способи боротьби з вірусними захворюваннями;
пояснює:
принципи профілактики вірусних хвороб людини, зокрема
ВІЛ/СНІДу;
гіпотези походження неклітинних форм життя;
шляхи розповсюдження вірусних хвороб людини;
застосовує знання:
про процеси життєдіяльності вірусівдля профілактики вірусних хвороблюдини, тварин, рослин
дотримується правил:
поведінки в місцях, де можливе зараження вірусами;
робить висновок:
віруси - паразитичні неклітинні форми життя.
Семінари:
№3. Життєві цикли вірусів. №4. Профілактика ВІЛ/СНІДу та інших вірусних хвороб людини.
7
5
Тема 2. Одноклітинні організми Прокаріоти. Еукаріоти. Особливості їх організації. Бактерії. Роль бактерій у
природі та в житті людини. Колоніальні організми.
Учень називає:
одноклітинні організми;
наводить приклади:
одноклітинних прокаріотичних організмів;
одноклітинних рослин, тварин, грибів;
характеризує:
особливості одноклітинних організмів;
особливості прокаріотичних організмів;
спосіб життя і стратегію бактерій;
бактерії:автотрофні,
сапротрофні, паразитичні, симбіотичні, аеробні та анаеробні;
значення бактерій;
явище колоніальності у одноклітинних організмів;
обґрунтовує:
відмінності одноклітинних еукаріотичних організмів від
клітин багатоклітинних організмів;
пояснює:
роль бактерій в екосистемах;
значеннябактерій у
господарський діяльності людини;
значення мікробіологічної промисловості;
шляхи розповсюдження бактеріальних хвороб людини;
принципи профілактики бактеріальних хвороб людини;
принципи застосування антибіотиків у лікуванні бактеріальних
хвороб;
роль деяких Найпростішиху виникненні хвороб людини;
роль одноклітинних грибів у природі і господарстві людини;
застосовує знання:
про процеси життєдіяльностібактерійдля профілактики
інфекційних хвороб, у господарській
діяльності людини;
дотримується правил:
поведінки вмісцях,
де можливе зараження бактеріями.
Практична робота:
№6. Різноманітність бактерій, їх значення в природі та в
житті людини.
Семінар №5. Профілактика бактеріальних хвороб людини.
8
8
Тема 3. Багатоклітинні організми Багатоклітинні організми без справжніх тканин. Багатоклітинні організми
з справжніми тканинами. Будова и функції тканин. Гістотехнології. Багатоклітинні організми: гриби, рослини, тварини. Органи багатоклітинних
організмів. Регуляція функцій у
багатоклітинних організмів. Колонії багатоклітинних організмів.
Учень називає:
багатоклітинні
організми;
тканини;
органи;
системи органів тварин;
наводить приклади:
застосування
гістотехнологій для лікування хвороб людини;
колоній багатоклітинних організмів;
характеризує:
тканинний, органний, організменний рівні організації життя;
стовбурові клітини багатоклітинних організмів;
типи тканин рослин і тварин;
принципи організації і функціонування багатоклітинних
організмів;
потік речовин через організм людини;
принципи регуляції функцій у рослин і тварин;
регуляторні системи організму людини: нервову, ендокринну,
імунну;
обґрунтовує:
взаємозв’язок будови і функції тканин;
значення процесу диференціювання клітин, утворення тканин і
органів;
пояснює:
принципи
гістотехнологій, їх значення у лікуванні хвороб людини;
шляхи отримання і збереження інформації людиною;
взаємодію систем регуляції у людини;
порівнює:
організацію рослин, тварин і грибів;
регуляцію функцій організму рослин і тварин;
види регуляції в організмі людини;
застосовує знання:
про регуляцію функцій організму людини для збереження
власного здоров’я, свідомої поведінки в природі та колективах;
робить висновок:
організм – відкрита система;
організм – цілісна система, здатна до саморегуляції.