Розробки уроків з біології. 10 клас. Урок 36. Прокаріоти. особливості їх організації та життєдіяльності. - Розробки уроків з біології. 10 клас. - Розробки уроків з біології - Каталог статей - Біологія в школі

Мій сайт

Меню сайту

Категорії розділу
Розробки уроків з біології. 7 клас. [61]
Розробки уроків з біології. 8 клас. [71]
Розробки уроків з біології. 9 клас. [93]
Розробки уроків з біології. 10 клас. [46]
Розробки уроків з біології. 11 клас. [48]
Головна » Статті » Розробки уроків з біології » Розробки уроків з біології. 10 клас.

Розробки уроків з біології. 10 клас. Урок 36. Прокаріоти. особливості їх організації та життєдіяльності.

Розробки уроків з біології. 10 клас. Урок 36. 

Тема: Прокаріоти. особливості їх організації та життєдіяльності.

Цілі уроку: ознайомити учнів із прокаріотичними формами життя; розглянути особливості будови й життєдіяльності прокаріотів; порівняти прокаріотів із вірусами.

Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації «Будова прокаріотичної клітини», «Різноманіття бактерій», «Ціанобактерії», «Будова віріона», «Різноманіття вірусів».

Базові поняття й терміни: клітина, неклітинні форми життя, прокаріотичні організми, клітинна стінка, плазмалема, рибосоми прокаріотичного типу, капсула, плазміни, епісоми.

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

  1. Що таке вакцинація?
  2. Хто й коли розробив першу вакцину проти вірусного захворю-вання?
  3. Яких заходів можна вжити для запобігання вірусним інфек¬ціям?
  4. Яке вірусне захворювання вдалося ліквідувати?
  5. Чому вченим постійно доводиться розробляти нові вакцини проти грипу?
  6. Які існують шляхи поширення СНІДу?
  7. Якими шляхами не передається ВІЛ?
  8. Що треба робити, щоб не захворіти на СНІД?
  9. Чому не вдається створити вакцину проти ВІЛ?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

Особливості будови прокаріотів

Прокаріотичні клітини складаються з поверхневого апарата й цитоплазми. До складу поверхневого апарата зазвичай входять плазматична мембрана і клітинна стінка, але в деяких прокаріотичних організмів клітинна стінка може бути відсутньою. Як додаткові елементи до поверхневого апарата у прокаріотів можуть входити бактеріальні джгутики, слизові капсули й різноманітні вирости плазматичної мембрани.

Цитоплазма прокаріотів представлена напіврідким цитозолем, у якому розташовані поодинокі рибосоми, і нуклеоїдом (кільцевою молекулою ДНК). Мембранні органели в цитоплазмі відсутні, але плазматична мембрана клітини може утворювати впинання, які виконують різноманітні функції. Середній розмір клітин прокаріотів — від 0,1 до 10 мкм. Переважна більшість прокаріотів є одноклітинними організмами. Вони можуть утворювати агрегати з кількох клітин, що оточені спільною слизовою капсулою, але це просто колонії. Лише деяких з них, наприклад нитчастих ціанобактерій і актиноміцетів, можна назвати багатоклітинними. розмножуються прокаріоти шляхом поділу. як правило, темпи їх розмноження є дуже високими.

Різноманіття прокаріотів

Сучасні вчені поділяють прокаріотів на два царства — Еубактерії та Архебактерії. До еубактерій відносять бактерії, ціанобактерії та мікоплазми. Будова клітин еубактерій є типовою для прокаріотів, лише мікоплазми втратили клітинну стінку і ззовні вкриті лише однією плазматичною мембраною. Зараз виділяють не менше десяти тисяч видів еубактерій. У несприятливих умовах багато представників еубактерій утворюють спори, стійкі до дії зовнішніх факторів. Під час утворення спори частина цитоплазми, яка містить нуклеоїд, ущільнюється й оточується мембраною. На поверхні цієї мембрани утворюється оболонка спори. Частина клітини, яка залишилася поза мембраною, відмирає.

Архебактерій набагато менше — близько п’ятдесяти видів. Вони суттєво відрізняються від еубактерій. У їхній клітинній стін¬ці відсутні пептидоглікани, яких у стінках клітин еубактерій багато. У генетичному матеріалі архебактерій є послідовності, які багато разів повторюються, а в генах наявні некодуючі ділянки — нітрони, що є характерними ознаками еукаріотичних клітин. Також дуже схожі на еукаріотичні такі процеси в клітинах архебактерій, як реплікація, транскрипція і трансляція. Еубактерії витіснили архебактерії з більшості зручних місць проживання. Тому ці організми трапляються переважно в екстремальних умовах — у солоних і гарячих джерелах, вічній мерзлоті, на великих глибинах океанів і в товщі земної кори.

Особливості життєдіяльності прокаріотів

Серед прокаріотів є авторофи й гетеротрофи. Автотрофи самостійно синтезують органічні речовини з неорганічних, а гетеротрофи споживають уже готові. Автотрофні прокаріоти можуть бути хемо- або фотосинтетиками. Фотосинтетики утворюють органічні речовини з використанням енергії світла. Фотосинтез здійснюють ціанобактерії, пурпурні бактерії, зелені бактерії та деякі архебактерії. Цей процес різні види прокаріотів можуть здійснювати як з допомогою хлорофілів, так і за участі інших пігментів. Хемосинтетики створюють органічні речовини за рахунок енергії хімічних реакцій. Так, нітрифікуючі бактерії окиснюють амоніак, водневі бактерії — водень, сіркобактерії окиснюють Н2S до S, а залізобактерії — Fe2+ до Fe3+.
Гетеротрофних прокаріотів можно поділити на три великі групи: сапротрофи, паразити й симбіонти. Сапротрофи споживають мертву органіку, паразити живляться органічними речовинами живих організмів, завдаючи їм шкоди. Симбіонти теж споживають органічні речовини живих організмів, але роблять це на взаємовигідній основі, тобто приносять своїм партнерам і якусь користь. До паразитичних гетеротрофів належать усі збудники бактеріальних захворювань. Симбіотичні прокаріоти в кишечнику людини виробляють вітамін В12, а в шлунку корови беруть участь у процесах травлення целюлози. Сапротрофні прокаріоти беруть активну участь у процесах ґрунтоутворення.

Дуже важливою характеристикою прокаріотів є їх відношення до вільного кисню. За цією ознакою їх поділяють на аеробів та анаеробів. Аероби можуть жити лише в умовах наявності вільного кисню, а для анаеробів він є смертельною отрутою. Проте, серед них є і факультативні аероби, які певний час можуть обходитися без кисню.

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

  1. Дати відповіді на питання:
  2. Які організми відносять до прокаріотів?
  3. Які характерні особливості мають клітини прокаріотів?
  4. Як прокаріоти утворюють спори?
  5. Чому прокаріоти не утворюють такого різноманіття багатоклітинних форм, як еукаріоти?

V. Домашнє завдання

Підготувати доповідь «Бактеріологічні дослідження Луї Пастера».

Скачати розробку уроку з біології у форматі .doc

Категорія: Розробки уроків з біології. 10 клас. | Додав: sanseich (31.12.2012)
Переглядів: 10621 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 3.0/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук
Форма входу
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Кількість користувачів сайту:
1346

Статистика реєстрацій
За сьогодні: 0
За вчора: 0
За 7 днів: 1
За місяць: 17
 

Вітаємо новачків сайту
  • nad-sinelnik
  • oxana-1501
  • AnnSonechko100
  • 1803aanna
  • elena4evseeva
  • alinabybko
  • vita-pt
  • chaes2016
  • микс
  • ludajud

  • Copyright MyCorp © 2017
    Зробити безкоштовний сайт з uCoz