Розробки уроків з біології. 10 клас. Урок 19. Тема: Цитозоль, органели, включення Цілі уроку: розглянути хімічний склад та особливості будови цитозолю й цитоплазми в цілому; проаналізувати зв’язок особливостей будови цитозолю з функціями, які він виконує; ознайомитися з рухом цитоплазми в клітині й факторами, які на нього впливають. Обладнання й матеріали: таблиці «Будова мембрани», «Будова рослинної клітини», «Будова тваринної клітини», мікроскоп, предметні й накривні скельця, пінцети, склянка з холодною водою, склянка з теплою (40°С) водою, піпетка, фільтрувальний папір, молоді листки елодеї. Базові поняття й терміни: клітина, цитоплазма, цитозоль, органели, хлоропласти, ядро. Хід уроку І. Організаційний етап ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів Питання для бесіди - Які складові містяться в ядрі?
- Які функції виконує ядро клітини?
- Яка структура виконує функцію ядра у прокаріотичних організмів?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу Розповідь учителя з елементами бесіди Цитоплазма клітин складається з цитозолю, цитоскелета, органел і включень. У клітинах прокаріотів цитоскелет і органели відсутні. Цитозоль забезпечує взаємозв’язок усіх компонентів клітини. Крім того, у ньому відбуваються важливі біохімічні реакції. Для успішного виконання цих функцій цитозоль має специфічну будову. Для того щоб органели клітини були розташовані в певних її місцях, цитозоль має бути досить щільним. Але для того щоб органели можна було переміщати залежно від потреб клітини, він же має бути достатньо рідким. Тому цитозоль є напіврідкою субстанцією, щільність якої може змінюватися в досить широких межах. Зміна щільності цитозолю відбувається завдяки його переходам у стани гельзоль. У стані гелю окремі білкові компоненти цитозолю полімеризують-ся, утворюючи пружну сітку з високою в’язкістю. У стані золю великі молекули білків у складі цитозолю розщеплюються на малі фрагменти, знову утворюючи рідке середовище з досить низькою в’язкістю. Стан гелю є дуже зручним для підтримання форми клітини й фіксації окремих її компонентів у певному положенні. Стан золю дозволяє переміщати окремі органели і включення всередині клітини. Крім того, у такому стані легко відбуваються важливі біохімічні реакції. Хімічний склад цитозолю досить різноманітний і може коливатися в широких межах. Це пов’язано з тим, що він є зв’язуючою структурою для інших компонентів клітини й місцем проведення біохімічних реакцій, унаслідок яких постійно зникають одні речовини й синтезуються інші. У цитозолі відбувається синтез і розщеплення глюкози, жирних кислот, нуклеотидів, амінокислот. Одним з найважливіших процесів, які відбуваються в цитозолі, є синтез білка на рибосомах. Включеннями у складі цитоплазми частіше за все є продукти життєдіяльності клітини. Дуже часто у вигляді включень клітини запасають поживні речовини. У вигляді включень можуть накопичуватися глікоген, крохмаль, білки, жири та інші сполуки. Рух цитоплазми в клітині пов’язаний із переходами цитозо¬лю між станами золь-гель. Він відбувається з витратами енергії та може змінювати свою інтенсивність залежно від впливу різних факторів. Наприклад, підвищення температури може прискорити перебіг біохімічних реакцій у цитозолі та, відповідно, вплинути на рух цитоплазми. Зміна освітлення рослинних клітин також може впливати на рух цитоплазми. Це пов’язано з необхідністю правильного розміщення хлоропластів у клітині для найбільш ефективного фотосинтезу. Питання до учнів Які ще фактори можуть вплинути на рух цитоплазми в клітині?
IV. Лабораторна робота Рух цитоплазми в клітинах рослин Мета: пересвідчитися в рухливості внутрішнього вмісту клітин, спостерігати рух цитоплазми. Обладнання й матеріали: мікроскоп, предметні й накривні скельця, пінцети, склянка з холодною водою, склянка з теплою (40 °С) водою, піпетка, фільтрувальний папір, молоді листки елодеї. Хід роботи 1. Приготуйте тимчасовий препарат листка елодеї, використовуючи холодну воду, та розгляньте його за малого збільшення мікроскопа. 2. Розгляньте препарат за великого збільшення мікроскопа й замалюйте вигляд клітин, які ви спостерігаєте. 3. Замініть воду в препараті на теплу. Для цього піпеткою з одного боку накривного скельця нанесіть теплу воду, а з другого — прикладіть фільтрувальний папір. 4. Спостерігайте за рухом цитоплазми в клітинах, стежачи за переміщенням хлоропластів. 5. Відмітьте, чи змінилася інтенсивність руху після розміщення клітин у теплій воді. 6. На малюнку клітин стрілками вкажіть напрям руху цитоплазми. 7. Зробіть висновки й запишіть їх у зошит. V. Домашнє завдання
Завантажити у форматі .doc
|