Цілі уроку: розглянути поняття виду і процеси видоутворення, проаналізувати механізми мікроеволюції; розвивати аналітичне мислення; виховувати бережливее ставлення до природи.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації, які ілюструють процеси видоутворення, зображення особин різних видів живих організмів.
Базові поняття й терміни: вид, видоутворення, мікроеволюція, критерії виду, географічне видоутворення, екологічне видоутворення, видоутворення шляхом схрещування, видоутворення шляхом поліплоїдії.
Цілі уроку: ознайомити учнів із боротьбою за існування і процесом природного добору як основної рушійної сили еволюції; розвивати вміння зіставляти матеріали та робити висновки; виховувати любов до природи й повагу до роботи вчених.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації, які ілюструють процеси природного добору, портрети Ч. Дарвіна та вчених, які брали участь у створенні СТЕ.
Базові поняття й терміни: еволюція, синтетична теорія еволюції, природний відбір, боротьба за існування, популяція, вид.
Цілі уроку: розглянути історію створення та основні положення синтетичної теорії еволюції, звернути увагу на її важливість для сучасної біології; розвивати логічне мислення; виховувати вміння дискутувати.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації, які ілюструють основні положення синтетичної теорії еволюції, портрети вчених, які брали участь у створенні СТЕ.
Базові поняття й терміни: еволюція, синтетична теорія еволюції, природний відбір, боротьба за існування, популяція, частоти алелей, вид, мікроеволюція, макроеволюція.
Цілі уроку: ознайомити учнів з історією формування та становлення еволюційних поглядів, розглянути внесок у розвиток ідей еволюціонізму відомих учених; розвивати вміння використовувати отримані раніше знання; виховувати вміння поважати ідеї, відмінні від власних поглядів.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації з портретами вчених-еволюціоністів.
Базові поняття й терміни: еволюція, еволюційне вчення, ламаркізм, успадкування набутих ознак, дарвінізм, природний добір, боротьба за існування, диференційне виживання.
Цілі уроку: узагальнити й закріпити знання про особливості функціонування екосистем, екологію особин і популяцій і вплив людської діяльності на стан біосфери, розвивати вміння практичного використання одержаних знань, виховувати повагу до всіх живих організмів і розуміння важливості діяльності людини для всього живого на нашій планеті.
Обладнання й матеріали: таблиці з теми, підручник, зошит.
Базові поняття й терміни: популяції, структура популяцій, екологічні чинники, адаптивні ритми, угруповання, екосистеми, сукцесія, мутуалізм, паразитизм, коменсалізм, симбіоз, кругообіг речовин, біосфера, ноосфера, біорізноманіття, охорона природи.
Тема: Збереження біорізноманіття. Охорона біосфери.
Цілі уроку: проаналізувати проблеми й визначити шляхи збереження біорізноманіття й охорони природи; розвивати критичне мислення; виховувати відповідальність за наслідки своєї діяльності.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації, фотографії, відеофрагменти (за наявності) із зображенням діяльності людини зі збереження біорізноманіття й охорони природи.
Базові поняття й терміни: біорізноманіття, охорона природи, заповідники, заказники, національні парки, пам’ятки природи, зоопарки, реінтродукція.
Цілі уроку: розглянути вплив людини на стан біосфери; розвивати вміння знаходити взаємозв’язки між діями й наслідками; виховувати бережливее ставлення до природи.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації, фотографії, відеофрагменти (за наявності) з позитивними й негативними прикладами впливу діяльності людини на стан біосфери.
Базові поняття й терміни: біосфера, людина, антропогенні фактори, забруднення навколишнього середовища, вимирання видів, інтродукція видів, охорона природи.
Тема: Загальна характеристика біосфери.Вчення В. І. Вернадського про біосферу. Роль живих організмів у біосфері. Біомаса.
Цілі уроку: дати загальну характеристику біосфери, проаналізувати основні положення вчення В. І. Вернадського про біосферу й роль у ній живих організмів; розвивати логіку й екологічне мислення; виховувати розуміння власної відповідальності за існування життя на Землі.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації з прикладами дії організмів на інші оболонки нашої планети, відеофрагменти, у яких демонструється роль живих організмів у біосфері (за наявності).
Базові поняття й терміни: біосфера, ноосфера, біомаса, живі організми, продуктивність, геологічна роль, узаємозв’язки.
Тема: Кругообіг речовин і потік енергії в екосистемах. Продуктивність екосистем.
Цілі уроку: розглянути особливості кругообігу речовин і потоку енергії в екосистемах та вплив людської діяльності на ці процеси, порівняти продуктивність різних екосистем; розвивати навички аналізу й синтезу інформації; виховувати розуміння єдності всього живого на нашій планеті.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації зі схемами кругообігу різних елементів у екосистемах, таблиці з даними щодо продуктивності різних екосистем, фотографії або рисунки різних екосистем.
Базові поняття й терміни: кругообіг Карбону, кругообіг Оксигену, кругообіг Нітрогену, екосистема, продуктивність, видовий склад, природні умови, сонячна радіація.
Цілі уроку: розглянути особливості взаємодії організмів в екосистемах, показати взаємозалежність існування різних видів у екосистемі; розвивати вміння аналізувати наявну інформацію; виховувати розуміння єдності всіх видів у природі.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації із прикладами різних типів узаємодії організмів у екосистемах, відеофрагменти, у яких демонструються паразитичні й мутуалістичні взаємодії організмів (за наявності).
Базові поняття й терміни: екосистема, взаємодія, симбіоз, мутуалізм, коменсалізм, паразитизм, хижацтво, конкуренція.