Розробки уроків з біології. 10 клас. Урок 21. Тема: Реакції проміжного обміну речовин, що відбуваються в цитозолі, на прикладі гліколізу. Цілі уроку: розглянути особливості проміжного обміну речовин, проаналізувати механізми гліколізу та їх значення для життєдіяльності клітини. Обладнання й матеріали: таблиці або мультимедійна презентація «Будова рослинної клітини», «Будова тваринної клітини», «Гліколіз». Базові поняття й терміни: проміжний обмін речовин, гліколіз, ци¬тозоль, каталіз, ферменти, вуглеводні, глюкоза. Хід уроку І. Організаційний етап II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів Питання для бесіди
- Які функції виконує цитоскелет?
- Які компоненти входять до складу цитоскелета?
- Які особливості будови цитоскелета дозволяють йому ефективно виконувати свої функції?
- Навіщо в клітині потрібні центріолі?
III. Вивчення нового матеріалу Розповідь учителя з елементами бесіди Проміжний обмін — процеси перетворення речовин в організмі з моменту їх потрапляння у клітини й до утворення кінцевих продуктів обміну. Окремі компартменти клітини (органели, цитозоль) є місцем перебігу різних реакцій проміжного обміну, які доповнюють одна одну. Проміжний обмін в різних органах і тканинах має специфічні особливості. Активність процесів проміжного обміну змінюється залежно від умов існування, функціонального стану організму, віку. Регуляція процесів проміжного обміну здійснюється переважно з допомогою гормонів. Одним з найважливіших процесів проміжного обміну є гліколіз. Гліколіз є послідовністю десяти біохімічних реакцій у ході якої глю¬коза (С6Н12О6) перетворюється на піруват (С3Н5О3). При цьому утворю¬ються молекули з макроергічними зв’язками — по дві АТФ і НАДН, які надалі використовуються клітиною для задоволення своїх енерге¬тичних потреб. Усі ці реакції відбуваються за участі ферментів. В аеробних організмів утворений унаслідок гліколізу (аеробний гліколіз) піруват надходить до мітохондрій, де він узаємодіє з киснем з утворенням карбон(ГУ) оксиду, води й молекул АТФ. В анаеробних умовах (анаеробний гліколіз) піруват у різних організмів може перетворюватися на лактат або етанол. Крім синтезу АТФ процес гліколізу забезпечує клітину матеріалом для створення жирних кислот з довгим ланцюгом. У гліколізі виділяють три основні етапи. На першому перетво¬ренням піддаються гексози, на другому — тріози, на третьому — карбонові кислоти. Характеристика гліколізу:
- більшість реакцій оборотні;
- всі метаболіти знаходяться у фосфорильованій формі;
- джерелом фосфатної групи в реакціях фосфорилювання є АТФ або неорганічний фосфат;
- регенерація НАД відбувається під час аеробного гліколізу з допомогою дихального ланцюга.
- Водень транспортується в мітхондрії за участі переносників (мембрана мітохондрій непроникна для протонів). Під час анаеробного гліколізу регенерація НАД+ здійснюється незалежно від дихального ланцюга. У цьому випадку акцептором водню від НАДН є піруват, який відновлюється в лактат.
Анаеробний і аеробний гліколіз енергетично нерівноцінні. Утворення двох моль лактату з глюкози супроводжується синтезом усього 2 моль АТФ, тому що НАДН, отриманий під час окиснення глицероальдегідфосфату, не використовується дихальним ланцю¬гом, а акцептується піруватом. Анаеробний гліколіз, незважаючи на невеликий енергетичний ефект, є основним джерелом енергії для скелетних м’язів у початковому періоді інтенсивної роботи, тобто в умовах, коли постачання киснем обмежене. Цікаво також те, що зрілі еритроцити не мають мітохондрій і також отримують енергію за рахунок анаеробного окиснення глюкози. IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнівДати відповіді на питання:
- Які компоненти входять до складу цитоплазми?
- Які функції виконує цитозоль?
- Які особливості цитозолю дозволяють йому ефективно викону¬вати свої функції?
- Що утворюється внаслідок реакцій гліколізу?
- Яке значення гліколіз має для живих організмів?
V. Домашнє завдання
|