Цілі уроку: ознайомлення учнів з основними методами дослідження біологічних об’єктів: спостереження в природі й лабораторні дослідження, експеримент, моніторинг; історія вивчення біологічних об’єктів; мікроскопічні методи дослідження.
Обладнання й матеріали: таблиці із зображенням об’єктів вивчення біології.
Базові поняття й терміни уроку: спостереження, експеримент, лабораторія, дослід, моніторинг, мікроскопічні методи дослідження.
Цілі уроку: сформувати в учнів цілісне уявлення про біологію як систему наук про живу природу; розглянути об’єкти й методи біології, а також її значення в житті людини.
Обладнання й матеріали: таблиці із зображенням об’єктів вивчення біології. Базові поняття й терміни уроку: біологія, біосфера, ботаніка, зоологія, морфологія, анатомія, систематика, фізіологія, мікробіологія, генетика, цитологія; живлення, дихання, рух, розмноження, ріст і розвиток, обмін речовин і енергії.
Цілі уроку: узагальнити й закріпити знання про історію біології, методи біологічних досліджень та молекулярний рівень організації живої матерії.
Обладнання й матеріали: таблиці з теми, підручник, зошит.
Базові поняття й терміни: біологія, методи досліджень, спостереження, експримент, моделювання, моніторинг, молекулярний рівень організації життя, макромолекули, білки, ліпіди, вуглеводи, нуклеїнові кислоти.
Тема: Клітинні мембрани. Транспорт речовин через мембрани
Цілі уроку: розглянути особливості будови клітинних мембран і механізми транспорту речовин крізь них; проаналізувати зв’язок особливостей будови мембран із функціями, які вони виконують; ознайомитися з явищами плазмолізу й деплазмолізу.
Обладнання й матеріали: таблиці «Будова мембрани», «Будова рослинної клітини», «Будова тваринної клітини», схема транспорту речовин через мембрану, мікроскоп, предметні й накривні скельця, пінцети, піпетка, склянка з водою, склянка з 10%-м розчином натрій хлориду, фільтрувальний папір, молоді листки елодеї або лусочки цибулі, дистильована вода, холодна й тепла (40 °С) вода.
Базові поняття й терміни: клітина, біологічна мембрана, напівпроникність, транспорт, активний транспорт, пасивний транспорт, фагоцитоз, піноцитоз, плазмоліз, деплазмоліз, осмотичний тиск.
Цілі уроку: розглянути особливості будови клітин прокаріотів та еукаріотів; пересвідчитися, що клітини прокаріотів та еукаріотів мають схожий план будови, навчитися розпізнавати еукаріотичні й прокаріотичні клітини з допомогою світлового мікроскопа й на електронних мікрофотографіях.
Обладнання й матеріали: таблиці «Будова прокаріотичної клітини», «Будова рослинної клітини», «Будова тваринної клітини», мікропрепарати епідерми цибулі, клітин печінки, мукора, бактерій, мікроскоп, електронні мікрофотографії прокаріотичних та еукаріотичних клітин.
Базові поняття й терміни: клітина, прокаріоти, еукаріоти, ядро,органели, клітинна стінка, бактерії, гриби, рослини, тварини, мікрофотографії, мікропрепарати.
Тема: Історія вивчення клітини. методи цитологічних досліджень
Цілі уроку: ознайомити учнів з історією вивчення клітини, розглянути основні методи цитологічних досліджень та особливості їх використання для вивчення різних типів клітин.
Обладнання й матеріали: мікроскоп, лупа, таблиця зі схемою будови рослинної та тваринної клітини фотографії або малюнки приладів для дослідження клітин, портрети Р. Гука, А. Левенгука, М. Шлейдена, Т. Шванна.
Базові поняття й терміни: клітина, клітинний рівень організації життя, клітинна теорія, мікроскопія, центрифугування, метод мічених атомів, метод культури клітин.
Тема: Застосування знань про хімічний склад живих організмів для оцінювання продуктів харчування
Цілі уроку: навчити учнів правильного застосування знань про хімічний склад живих організмів для оцінювання продуктів харчування; закріпити вироблені знання шляхом виконання практичної роботи.
Обладнання й матеріали: таблиці «Хімічний склад і калорійність основних продуктів харчування», « Функції та джерела вітамінів », «Добова потреба людини в поживних речовинах », підручник.
Базові поняття й терміни: білки, жири, вуглеводи, вітаміни, калорійність, добова потреба, продукти харчування.
Тема: Застосування знань про хімічний склад живих організмів для безпечного використання засобів побутової хімії, біодобавок, медичних препаратів
Цілі уроку: навчити учнів правильно застосовувати свої знання про хімічний склад живих організмів для безпечного використання засобів побутової хімії, біодобавок, медичних препаратів. навчити учнів правильно застосовувати свої знання про хімічний склад живих організмів для безпечного використання засобів побутової хімії, біодобавок, медичних препаратів.
Обладнання й матеріали: таблиці «Добова потреба організму людини в мінеральних елементах», «Добова потреба організму людини у вітамінах», інструкції з використання медичних препаратів і засобів побутової хімії, підручник.
Базові поняття й терміни: хімічний склад живих організмів, добова потреба, вітаміни, медичні препарати, біодобавки, засоби побутової хімії, добова потреба, техніка безпеки.
Цілі уроку: ознайомити учнів із різноманіттям і функціями нуклеїнових кислот; проаналізувати особливості будови й хімічні властивості нуклеїнових кислот, які дозволяють їм ефективно виконувати свої функції; звернути увагу на значення нуклеїнових кислот для життєдіяльності живих організмів.
Обладнання й матеріали: таблиці, які ілюструють особливості будови, різноманіття та функції нуклеїнових кислот, або мультимедійний проектор чи інтерактивна дошка, на яких ці таблиці можна демонструвати; модель будови ДНК; підручники біології.
Базові поняття й терміни: нуклеїнові кислоти, ДНК, РНК, р-РНК, т-рНК, і-рНК, аденін, гуанін, цитозин, тимін, урацил.