Тема: Загальна характеристика й різноманітність і багатоклітинних тварин. Тип губки, його і загальна характеристика, роль у природі і та значення для людини. Охорона губок
Мета: сформувати поняття про особливості організації нижчих багатоклітинних тварин; показати ускладнення в будові губок і кишковопорожнинних порівняно з одноклітинними тваринами, установити риси подібності й споріднення з ними, ознайомити учнів із загальною характеристикою типу Губки, їхнім різноманіттям, класифікацією; розкрити особливості будови й життєдіяльності губок; ознайомити учнів з їхнім значенням у природі й житті людини.
Матеріали та обладнання: таблиці: «Підцарство Найпростіші», «Тип Губки», «Тип Кишковопорожнинні», вологий препарат «Медуза», малюнки, фотографії із зображенням представників типу Губки, типу Кишковопорожнинні, типів і класів багатоклітинних тварин.
Поняття: Підцарство Багатоклітинні тварини, тип Губки, фільтрація, гомеос-таз.
Тема: Різноманітність тварин та їхня класифікація. Роль тварин і у природі й житті людини
Мета: сформувати знання про систематику як науку, значення класифікації живих організмів; формувати вміння доводити пристосованість тварин до конкретного середовища існування; розкрити роль тварин у природі й житті людини.
Матеріали та обладнання: натуральні об'єкти, опудала, вологі препарати, плакати із зображенням тварин різних середовищ існування, різних систематичних груп; комп'ютерні презентації МS РоwerРоіnt за темою уроку (дослідження).
Тема: Клітинна будова й основні процеси і життєдіяльності тваринних ор-ганізмів.Тканини
Мета: вивчити загальний план будови тваринної клітини й тканин; формувати вміння порівнювати рослинну й тваринну клітини, підвести до висновку про те, що клітина – це структурно-функціональна одиниця живого; виявити риси від-мінності й подібності в будові клітин та тканин рослин і тварин.
Матеріали та обладнання: таблиці «Рослинна клітина», «Тваринна клітина», «Тканини рослин», «Тканини тварин».
Тема: Вивчення особливостей тваринних клітин і тканин
Мета: вивчити мікроскопічну будову клітин і тканин тваринних організмів та їхнє розташування в організмі; розвивати вміння працювати з мікроскопом, спостерігати, порівнювати, робити висновок про клітину як структурно-функціональну одиницю живого.
Матеріали та обладнання: мікроскопи, мікропрепарати тваринних тканин – епітеліальної, сполучної, м'язової, нервової.
Тип уроку: формування практичних навичок та вмінь.
Тема: Органи й системи органів тварин, і їхні функції
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про органи й системи органів, вивчити їхню будову й функції, основні процеси життєдіяльності тварин; продовжувати формувати вміння працювати з текстом і малюнками підручника.
Матеріали та обладнання: таблиці «Будова тваринної клітини», «Тваринні тканини», таблиці із зоологи, на яких зображені різні системи органів окремих груп тварин (травна система дощового черв'яка; нервова система гідри; нервова система плоских червів; нервова система хребетних; скелет риби або жаби; внутрішня будова річкового окуня; ендокринна, видільна, кровоносна системи, набір моделей головного мозку хребетних тварин).
Поняття: орган, система органів, функція, процес життєдіяльності.
Тема: Двомембранні органели. Пластиди і процес фотосинтезу
Цілі уроку: розглянути особливості будови та функції двомембранних органел на прикладі пластид; проаналізувати зв’язок особливостей будови пластид із функціями, які вони виконують; ознайомити учнів із механізмами процесу фотосинтезу.
Обладнання й матеріали: таблиці «Будова рослинної клітини», «Будова тваринної клітини», «Будова мембрани», мікрофотографії мітохондрій і різних типів пластид, постійні препарати рослинних клітин.
Базові поняття й терміни: клітина, двомембрані органели, пластиди, хлоропласти, хромопласти, лейкопласти, фотосинтез, тилакоїди, грани, строма, ламели, прокаріотичні рибосоми.
Тема: Двомембранні органели. Мітохондрії та процес дихання
Цілі уроку: розглянути особливості будови та функції двомембранних органел на прикладі мітохондрій; проаналізувати зв’язок особливостей будови мітохондрій з функціями, які вони виконують; ознайомити учнів з механізмами процесу дихання.
Обладнання й матеріали: таблиці «Будова рослинної клітини», «Будова тваринної клітини», «Будова мембрани».
Базові поняття й терміни: клітина, двомембрані органели, мітохондрії, дихання, матрикс, кристи, прокаріотичні рибосоми.
Тема: Одномембранні органели: Ендоплазматична сітка, апарат Гольджи, лізосоми, вакуолі
Цілі уроку: розглянути особливості будови та функції одномембранних органел; проаналізувати зв’язок особливостей будови органел із функціями, які вони виконують.
Обладнання й матеріали: таблиці «Будова рослинної клітини», «Будова тваринної клітини», «Будова мембрани».
Базові поняття й терміни: клітина, цитоплазма, мембрана, одномембранні органели, ендоплазматична сітка, апарат Гольджи, лізосоми, вакуолі.
Цілі уроку: розглянути склад та особливості будови рибосом; проаналізувати зв’язок особливостей будови рибосоми з функціями, які вона виконує; ознайомитися із процесом трансляції.
Обладнання й матеріали: таблиці «Будова рибосоми», «Будова рослинної клітини», «Будова тваринної клітини», «генетичний код».
Базові поняття й терміни: рибосома, синтез білків, мала субодиниця, велика субодиниця, трансляція, генетичний код, транспортна РНК, інформаційна РНК, рибосомальна РНК.