Тема:Різноманітність ссавців. Плацентарні Ссавці. Ряд Комахоїдні. Ряд Рукокрилі. Ряд Зайцеподібні. Ряд Гризуни
Мета: на прикладі рукокрилих і комахоїдних показати різноманітність середовищ існування ссавців, ознаки пристосованості цих тварин до середовища існування; обґрунтувати їхню належність до класу Ссавці.
Матеріали та обладнання: таблиці «Ряд Комахоїдні», «Ряд Рукокрилі», «Ряд Зайцеподібні», «Ряд Гризуни»; малюнки, фотографії, слайди із зображенням представників цих рядів або натуральні об’єкти.
Тема: Різноманітність ссавців. Яйцекладні, або Однопрохідні. Сумчасті тварини
Мета: показати біологічні особливості першозвірів та сумчастих, ознаки споріднення цих ссавців із плазунами, відзначити прогресивні риси організації ссавців, що дозволили їм заселити всі основні середовища існування, вивчити загальну характеристику ряду Однопрохідні та ряду Сумчасті, довести необхідність їхньої охорони.
Матеріали та обладнання: малюнки із зображенням качкодзьоба та єхидни, сумчастих тварин, фрагменти фільму, відеоролики.
Тема:Розмноження й розвиток ссавців. Сезонні явища в житті ссавців, їхня поведінка
Мета: ознайомити учнів з особливостями розмноження й розвитку ссавців, поділом їх на групи: однопрохідних, сумчастих (торбунів) та вищих ссавців – залежно від особливостей розвитку; продовжувати формувати вміння порівнювати організми, самостійно одержувати знання.
Матеріали та обладнання: таблиці «Індивідуальний розвиток хордових», «Ембріональний роз¬виток хребетних».
Мета: вивчити загальну характеристику класу Ссавці, особливості процесів життєдіяль¬ності й поведінки, установити походження від давніх плазунів, розвивати вміння порівнювати, виявляти закономірності, доводити, що ссавці – високоорганізовані тварини, які мають прогресивні риси організації; котрі дозволили їм зайняти всі основні середовища існування; установлювати риси ускладнення їхнього рівня організації порівняно з плазунами, продовжувати формувати вміння установлю¬вати риси пристосованості до життя в різних середовищах; узагальнювати, робити висновки.
Матеріали та обладнання: опудало ссавця, таблиці «Тип Хордові. Клас Ссавці», «Скелет собаки», «Тип Хордові. Клас Плазуни»; скелети плазуна й ссавця.
Тема: Узагальнення, систематизація й контроль навчальних досягнень учнів за темою «Клас Птахи»
Мета: узагальнити в ігровій формі знання про будову й різноманітність організ¬мів класу Птахи; систематизувати знання про будову органів, функцій та їхній взаємозв’язок; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки; розвивати пізнавальний інтерес в учнів, виховувати бережливе ставлення до природи, здійснювати екологічну освіту та виховання, формувати культуру спілкування під час змагання, залучати учнів до наукової творчості; здійснити тематичну корекцію та виявити рівні навчальних досягнень учнів за темою «Клас Птахи»; розвивати навички самостійної роботи, формувати навички самооцінки.
Матеріали та обладнання: таблиця «Клас Птахи», опудала птахів, малюнки, фотографи, плака¬ти, виставка книг про птахів, фрагменти фільму або діафільму, слайди, картинаК. Саврасова «Граки прилетіли».
Поняття: загальна характеристика типу, загальні ознаки, узагальнення, систематизація.
Тип уроку: контрольно-узагальнювальний, вид – «дидактична гра».
Тема: Узагальнення, систематизація й контроль навчальних досягнень учнів за темою «Клас Птахи»
Мета: узагальнити, систематизувати й виявити навчальні досягнення учнів за темою «Клас Птахи»; розвивати навички самостійної роботи, формувати навички само¬оцінки.
Матеріали та обладнання: таблиця «Клас Птахи», опудала, малюнки, фотографи тощо.
Поняття: загальна характеристика, загальні ознаки, узагальнення, систематизація.
Тема:Роль птахів в екосистемах, їхнє значення для людини. Птахівництво. охорона птахів
Мета: розкрити значення птахів у природі та їхнє практичне значення для людини; обґрунтувати необхідність охорони птахів; виховувати бережливе ставлення до природи.
Матеріали та обладнання: таблиця із зображенням різних промислових птахів, птахофа¬брик.
Мета: сформувати знання про представників класу Птахи, їхнє різноманіття та різно¬манітність умов їхнього перебування; вивчити ознаки птахів різних екологічних груп; навчитися розпізнавати екологічні групи птахів; з'ясувати причини різно¬маніття птахів; сформулювати висновок про те, що різноманіття птахів пов'язане з різноманітністю умов їхнього перебування та адаптації до них; розвивати медіакомунікативні здібності учнів засобами комп’ютера.
Матеріали та обладнання: таблиця, малюнки «Екологічні групи птахів», опудала, слайди для комп’ютерної презентації в програмі MSPowerPoint, комп’ютер, мультимедійний проектор, екран.
Тема:Розмноження й розвиток птахів. Сезонні явища в житті птахів. поведінка птахів: будівництво гнізд, шлюбна поведінка, турбота про потомство. Перельоти птахів Мета:розкрита особливості розмноження й індивідуального розвитку птахів; узагальни¬ти знання учнів про подібність птахів і плазунів; підвести до висновку про похо¬дження птахів від давніх рептилій; продовжувати формувати вміння одержувати інформацію з різних джерел: підручника, малюнків, матеріалів комп'ютерних програм, навчальних фільмів – і робити висновки; розширити кругозір учнів, виховувати інтерес до живої природи. Навчальний аспект дослідницького навчання: сприяти розвитку практичного використання набутих знань та вмінь, умінню вести бесіду; створювати умови для формування предметних навичок; розвивати вміння працювати з науковим текстом із різни¬ми стратегіями (з метою розуміння основного змісту, детального змісту, пошуку специфічної інформації). Розвивальний аспект дослідницького навчання: створювати умови для розвитку дослід¬ницьких умінь учнів, здатності до розподілу уваги; розвитку здатності до аналізу, синтезу, класифікації, систематизації, до здогаду; розвитку уяви; розвитку здат¬ності формулювати висновки із прочитаного; розвитку вміння складати й розу¬міти схеми, робити висновки. Виховний аспект дослідницького навчання; створювати умови для формування здатності до критичного мислення; сприяти формуванню потреби й здатності розуміти чужі точки зору щодо порушених проблем; виховувати шанобливе ставлення до інших; формувати потреби й здатності до співробітництва й взаємодопомоги під час роботи в парі, групі, формувати адекватну само- та взасмооцінку, про¬водити самокорекцію. Матеріали та обладнання: відеомагнітофон, телевізор, комп'ютер, мультимедійний проектор, дидактичний матеріал, тексти для читання, фломастери, чисті аркуші паперу, книги, сирі й варені яйця птахів. Поняття: статевий диморфізм, яйце, яйцеві оболонки, нагніздні (гніздові) та ви-водкові птахи, гніздовий паразитизм, кочові, осілі, перелітні птахи. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Технологія: дослідницьке навчання з використанням комп’ютерної технології.
Тема:Особливості внутрішньої будови й життєдіяльності птахів
Мета:забезпечити засвоєння учнями знань про процеси життєдіяльності птахів, про особливості будови їхніх внутрішніх органів у зв'язку з функціями, пристосованіс¬тю до польоту; проаналізувати ускладнення організації внутрішньої будови птахів порівняно з плазунами; розвивати вміння розпізнавати системи органів птахів, установлювати взаємозв’язок між будовою та функціями органів, виявляти при¬стосованість організмів до середовища існування.
Матеріали та обладнання: таблиця «Клас Птахи», вологий препарат «Внутрішня будова птаха», скелет птаха, модель «Мозок хребетних».
Поняття: теплокровність (гомеотермність), чотирикамерне серце, велике й мале кола кро¬вообігу, гортань, трахея, бронхи, бронхіоли, повітряні мішки, легені, подвійне дихання, дзьоб, воло, залозистий і м’язовий шлунок.