ТЕМА: РІЗНОМАНІТНІСТЬ ПАВУКОПОДІБНИХ, ЇХНЯ РОЛЬ В ЕКОСИСТЕМАХ, ЗНАЧЕННЯ В ЖИТТІ ЛЮДИНИ Мета: вивчити різноманітність представників павукоподібних та їхнє значення в природі й житті людини, проаналізувати заходи захисту від кліщів; продовжувати форму¬вати вміння складати таблиці, розв'язувати проблемні питання, узагальнювати, виокремлювати головне; розкрити значення павукоподібних у природі й житті людини; продовжувати екологічне та гігієнічне виховання. Матеріали та обладнання: таблиця, відеофільм, ролики, презентація слайдів у PowerPoint, комп'ютер, мультимедійний проектор, екран. Поняття: кліщі, скорпіони, тарантули, каракурти, косарики, сольпуги. Тип уроку: комбінований.
Тема: КЛАС ПАВУКОПОДІБНІ. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА КЛАСУ Мета: вивчити особливості будови й життєдіяльності павукоподібних; простежити зв'язок між особливостями будови й життєдіяльністю павукоподібних та наземним середовищем існування; виявити риси пристосованості павукоподібних до назем¬ного середовища існування, виявити риси ускладнення організації у зв'язку з ви¬ходом на сушу; спростувати необгрунтовані упередження щодо павукоподібних. Матеріали та обладнання: таблиця «Клас Павукоподібні», фільм, презентація слайдів у PowerPoint, комп'ютер, мультимедійний проектор, екран. Поняття: павутинні бородавки, мальпігіеві судини, трахеї, хеліцери, зовнішнє травлення, павутина, статевий диморфізм. Тип уроку: вивчення нового матеріалу (урок-дослідження).
ТЕМА. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА КЛАСУ РАКОПОДІБНІ І (ВНУТРІШНЯ БУДОВА). РІЗНОМАНІТНІСТЬ І РАКОПОДІБНИХ. РОЛЬ РАКОПОДІБНИХ і В ЕКОСИСТЕМАХ, ЇХНЄ ЗНАЧЕННЯ ДЛЯ ЛЮДИНИ Мета: розкрити особливості будови систем внутрішніх органів у зв'язку з їхніми функ-ціями, риси ускладнення ракоподібних порівняно з кільчастими червами; роз¬вивати вміння порівнювати, пояснювати взаємозв'язок будови тварин із сере¬довищем існування, удосконалювати вміння працювати з текстом та малюнками підручника, таблицями. Матеріали та обладнання: таблиці «Клас Ракоподібні», «Тип Кільчасті черви» Поняття: (зелені) залози, зябра, черевний нервовий ланцюжок, статевий диморфізм, партеногенез. Тип уроку: комбінований.
ТЕМА: ТИП ЧЛЕНИСТОНОГІ. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ТИПУ ЧЛЕНИСТОНОГІ. КЛАС РАКОПОДІБНІ Мета: вивчити характерні ознаки членистоногих як найбільш високоорганізованих без¬хребетних; особливості, що забезпечують їхнє процвітання й широке розповсю¬дження на Землі; розвивати навички самостійної дослідницької діяльності, озна¬йомитися з різноманіттям ракоподібних та їхньою роллю в екосистемах і житті людини; продовжувати формувати вміння складати загальну характеристику, порівнювати, робити висновки. Матеріали та обладнання: таблиці «Клас Ракоподібні», «Клас Павукоподібні», «Клас Комахи», вологі препарати, колекції. Поняття: членистоногі, хітин, кутикула, хітинізована кутикула, зовнішні скелет, сегмента¬ція тіла, поперечносмугасті м'язи, змішана порожнина тіла, незамкнена крово¬носна система, гемолімфа, гормони, зябра, трахеї, легеневі мішки, мальпігієві судини або спеціальні залози (коксальні залози, пара зелених залоз, жирове тіло), складні очі. Тип уроку: комбінований.
ТЕМА: УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ ЗА ТЕМОЮ «ТИП ПЛОСКІ, ТИП КРУГЛІ, ТИП КІЛЬЧАСТІ ЧЕРВИ» Мета: узагальнити, систематизувати й виявити навчальні досягнення учнів за темою «Тип Плоскі, тип Круглі, тип Кільчасті черви»; розвивати навички самостійної роботи, формувати навички самооцінки.
Матеріали та обладнання: таблиці «Тип Плоскі черви», «Тип Круглі черви», «Тип Кільчасті чер¬ви»; вологі препарати. Поняття: загальна характеристика типу, спільні ознаки, узагальнення, систематизація. Тип уроку: контрольно-узагальнювальний.
ТЕМА: РІЗНОМАНІТНІСТЬ КІЛЬЧАСТИХ ЧЕРВІВ, ЇХНЯ РОЛЬ І В ЕКОСИСТЕМАХ, ЗНАЧЕННЯ ДЛЯ ЛЮДИНИ. Мета: вивчити різноманітність кільчастих червів, їхнє поширення та значення в при¬роді й господарській діяльності людини; на підставі пройденого матеріалу дати загальну характеристику типу Кільчасті черви. Матеріали та обладнання: вологі препарати «Пісковиця», «П'явка», «Внутрішня будова до¬щового черв'яка», таблиця «Тип Кільчасті черви», рельєфна таблиця «Дощовий черв'як». Поняття: багатощетинкові, параподії, щупики (пальпи), щупальця, вусики, щетинки, нере¬їда, лепідотонус, гіалоло, пісковиця (піскожил), серпула, малощетинкові, трубоч¬ник, ґрунтовий черв'як, п'явки, присоски, гірудин, псевдокінська п'явка, медична п'явка, кінська п'явка. Тип уроку: комбінований.
Тема: Сучасні уявлення про історичний розвиток бактерій, грибів, рослин. Мета уроку: обговорити сучасні уявлення про історичний розвиток бактерій, водоростей, грибів і рослин на Землі. Обладнання й матеріали: таблиці та ілюстрації представників усіх груп рослин, у тому числі вимерлих, зображення ландшафтів Землі в різні геологічні епохи. Базові поняття й терміни уроку: бактерії, гриби, рослини, риніофіти, викопні рослини, реліктові рослини, вимерлі види.
Тема: Охорона рослин (охорона природи). Червона книга України. Цілі уроку: ознайомити учнів з основними методами охорони рослин; розповісти про Червону книгу України. Обладнання й матеріали: таблиці й ілюстрації із зображеннями рослин, які занесені до Червоної книги України, гербарні екземпляри рослин. Базові поняття й терміни уроку: охорона рослин, рідкісні рослини, Червона книга України.
Тема: Рослинні угруповання Цілі уроку: ознайомити учнів з основними рослинними угрупованнями України та світу, умовами їх існування й найбільш типовими представниками. Обладнання й матеріали: таблиці й ілюстрації із зображеннями рослин, які належать до різних угруповань, гербарні екземпляри рослин. Базові поняття й терміни уроку: геоботаніка, ярусність, флора, рослинність, зміна рослинних угруповань.
Тема: Взаємодія рослин, грибів, бактерій та їх роль в екосистемах Мета уроку: узагальнити наявні знання, отримані в 5, 6 і 7 класах на уроках природознавства і біології про роль спільного існування всіх живих організмів в екосистемах. Обладнання й матеріали: таблиці й ілюстрації із зображеннями рослин, грибів, бактерій, гербарні екземпляри рослин. Базові поняття й терміни уроку: екосистема, виробники, споживачі, редуценти (руйнівники), кругообіг речовини й енергії.