Тема: Розмаїтість рослинних клітин. Основні рослинні тканини та їхні функції Цілі уроку: ознайомити учнів з розмаїтістю рослинних клітин за формою, роз-мірами, виконуваними функціями; показати, що в рослинах однакові клітини зібрані разом, утворюючи тканини, які виконують певні функції; узагальнити, закріпити й перевірити знання й уміння учнів з метою виявити прогалини в за-своєнні окремих питань теми «Клітина» й усунути їх на цьому уроці або на наступних. Обладнання й матеріали: різноманітні рослини та їх фрагменти, на яких можна було б ознайомитися з різною будовою рослинних клітин. Базові поняття й терміни уроку: клітина, оболонка, ядро, цитоплазма, хлоро-пласти.
Тема: Внутрішня будова стебла. Ріст стебла. Лабораторна робота № 5. Внутрішня будова стебла у зв’язку з його функціями Цілі уроку: розглянути будову й основні функції стебла; познайомити учнів з різними типами стебла; вивчити внутрішню будову стебла, наявність кори, камбію, деревини та серцевини; пов’язати особливості будови з виконуваними функціями; з’ясувати відмінності будови й росту стебел трав’янистих і деревних рослин. Обладнання й матеріали: мікроскоп, постійні препарати точки росту й багаторічного стебла липи або інших рослин. Базові поняття й терміни уроку: стебло; прямостояче, повзуче, лежаче, витке, чіпке, трав’янисте, дерев’янисте стебла; покривна, основна, провідна, твірна тканини; камбій, кора, деревина, серцевина, судини, корок, луб’яні волокна
Тема: Зовнішня будова пагона. Розвиток пагона із бруньки. Лабораторна робота № 4. Пагін та його будова. розмаїтість пагонів Цілі уроку: розглянути будову й основні функції пагона; з’ясувати роль складових частин пагона, роль листків у живленні рослини та стебла у здійсненні зв’язку між листками й корінням. Обладнання й матеріали: живі рослини (найкраще пеларгонія) або їхні живці, гербарій, таблиця будови пагона, ілюстрації рослин з пагонами різної форми, пагони деревних рослин, що зимують (липа, каштан, клен або ясен, бузок). Базові поняття й терміни уроку: пагін, стебло, листок, верхівкова й бічна бруньки.
Тема: Клітинна будова кореня. Лабораторна робота № 3. Внутрішня будова кореня у зв’язку з його функціями Цілі уроку: разом з учнями розібратися у внутрішній будові кореня у зв’язку з виконуваними ним функціями; навчити учнів розпізнавати на корені окремі його ділянки, знати їх назву, будову і значення. Обладнання й матеріали: таблиці внутрішньої будови кореня, проростки пшениці, мікроскопи, предметні й покривні скельця, склянки з водою, живі рослини, гербарний матеріал. Базові поняття й терміни уроку: корінь, кінчик кореня, кореневий чохлик, зона поділу, зона росту, зона проведення, зона всмоктування, пікіровка розсади, бічні корені.
Тема: Корінь, будова й функції. Проростки. Лабораторна робота № 2. Корінь і кореневі системи. Видозміни кореня Мета уроку: ознайомити учнів з будовою кореневої системи рослин, розмаїтістю кореневих систем та їх основних типів, з видозмінами коренів у зв’язку з виконуваними ними функціями. Обладнання й матеріали: різноманітні рослини та їх фрагменти, на яких можна було б ознайомитися з різними типами коренів та кореневих систем рослин. Базові поняття й терміни уроку: корінь, головний корінь, придатковий корінь, бічні корені, стрижнева коренева система, мичкувата коренева система, коренеплід, кореневі бульби.
Тема: Різноманітність плоских червів Мета: вивчити особливості будови й процеси життєдіяльності вільноживучого плоского черв'яка – білої планарії та цикли індивідуального розвитку печінкового сисуна й бичачого ціп'яка у зв'язку з їхнім паразитичним способом життя.
Матеріали та обладнання: мікроскопи, мікропрепарати «Війчастий черв'як», «Сисун», таблиці «Плоскі черви. Біла планарія», «Плоскі черви. Печінковий сисун», «Плоскі черви. Бичачий ціп'як», «Цикли розвитку паразитичних червів», вологі препарати.
Поняття: двобічна симетрія тіла, тришарові тварини, шкірно-м'язовий мішок, кутикула, присоски, гачечки, аеробне, анаеробне дихання, гермафродит, основний і проміжний хазяїн, вільноживучі й паразитичні черви (гельмінти), фіна.
Тема: Тришарові тварини. Тип плоскі черви. Загальна характеристика Мета: розкрити особливості загальної характеристики типу Плоскі черви, особливості їхньої будови й життєдіяльності у зв'язку з паразитичним способом життя; розвивати вміння припускати, порівнювати, аналізувати; удосконалювати вміння учнів працювати з підручником, наочним приладдям. Матеріали та обладнання: таблиця «Тип Плоскі черви», вологі препарати з представниками плоских червів. Поняття: двобічна симетрія тіла, тришарові тварини, екто-, енто-, мезодерма, тканини, паренхіма, шкірно-м'язовий мішок, аеробне, анаеробне дихання, протонефридії, ганглії, гермафродит, основний і проміжний хазяїн. Тип уроку: комбінований.
Тема: Різноманітність кишковопорожнинних, їхня : роль в екосистемах і значення для людини. Охорона кишковопорожнинних Мета: вивчити різноманітність, поширення, місця перебування й значення кишковопорожнинних; закріпити поняття: поліп, медуза, чергування поколінь, реактивний рух; вивчити внутрішню будову медуз та їхнє поширення, утворення коралових рифів та їхнє значення; формувати логічне мислення, уміння взаємопов'язувати місце перебування кишковопорожнинних із їхньою зовнішньою будовою; виховувати любов і бережливе ставлення до природи; підвести до висновку про значення кишковопорожнинних у природі й житті людей. Матеріали та обладнання: таблиця «Тип Кишковопорожнинні», презентація MS PowerPoint за темою «Різноманітність типу Кишковопорожнинні». Поняття: поліп, медуза, коралові поліпи, чергування поколінь, реактивний рух. Тип уроку: комбінований (лабораторна робота № 3, засвоєння нових знань).
Тема: Тип кишковопорожнинні. Загальна характеристика типу Мета: розкрити особливості зовнішньої та внутрішньої будови кишковопорожнинних у зв'язку із пристосованістю до водного середовища існування, вивчити будову диференційованих клітин, установити їхнє функціональне значення; дати тлумачення поняттю «рефлекс» і з'ясувати його роль у встановленні цілісності організму та його взаємозв'язку із середовищем. Схарактеризувати процеси життєдіяльності кишковопорожнинних. Матеріали та обладнання: таблиця «Тип Кишковопорожнинні», пробірки з живими поліпами прісноводної гідри. Поняття: життєва форма (поліп, медуза), променева (радіальна) симетрія тіла, екто-, ентодерма, мезоглея, кишкова порожнина, шкірно-м'язові, проміжні, травні, залозисті, нервові, жалкі клітини, таксис, рефлекс, регенерація, порожнинне і внутрішньоклітинне травлення, гермафродитизм, реактивний рух. Тип уроку: засвоєння нових знань.
Тема: Загальна характеристика й різноманітність і багатоклітинних тварин. Тип губки, його і загальна характеристика, роль у природі і та значення для людини. Охорона губок Мета: сформувати поняття про особливості організації нижчих багатоклітин-них тварин; показати ускладнення в будові губок і кишковопорожнинних порівняно з одноклітинними тваринами, установити риси подібності й споріднення з ними, ознайомити учнів із загальною характеристикою типу Губки, їхнім різноманіттям, класифікацією; розкрити особливості будови й життєдіяльності губок; ознайомити учнів з їхнім значенням у природі й житті людини. Матеріали та обладнання: таблиці: «Підцарство Найпростіші», «Тип Губки», «Тип Кишковопорожнинні», вологий препарат «Медуза», малюнки, фотографії із зображенням представників типу Губки, типу Кишковопорожнинні, типів і класів багатоклітинних тварин. Поняття: Підцарство Багатоклітинні тварини, тип Губки, фільтрація, гомеос-таз. Тип уроку: засвоєння нових знань.