Тема: Особливості системи органів опори й руху людини
Мета уроку: узагальнити й закріпити знання про особливості будови й функціонування опорно-рухової системи людини.
Обладнання й матеріали: таблиці «Скелет людини», «Мікроскопічна будова кісткової та хрящової тканини», «М’язи тіла людини», «Попередження викривлень хребта», «Попередження плоскостопості».
Базові поняття й терміни: скелет, м’язи, суглоби, кісткова тканина, хрящова тканина, постава, перша допомога.
Тема: Перша допомога в разі пошкоджень опорно-рухової системи.
Мета уроку: ознайомити учнів з різними видами травм опорно-рухової системи й заходами першої допомоги в разі таких травм.
Обладнання й матеріали: скелет людини або таблиця з його зображенням, таблиця «Пошкодження кісток і перша допомога», рентгенограми вивихів і переломів, шини, бинти ,дошки, палиці, лінійки, косинки, джгут.
Базові поняття й терміни: розтягнення, удар, вивих, закриті й відкриті переломи, пов’язки, шини.
Цілі уроку: розглянути вікові особливості опорно-рухової системи, показати умови, що сприятливо й несприятливо впливають на опорно-рухову систему,
ознайомити учнів із правилами гігієни опорно-рухової системи.
Обладнання й матеріали: таблиці «Скелет людини», «Мікроскопічна будова кісткової та хрящової тканини», «М’язи тіла людини», «Попередження викривлень хребта», «Попередження плоскостопості».
Базові поняття й терміни: вікові особливості, гіподинамія, дистрофія, лордоз, кіфоз, сколіоз, плоскостопість, постава.
Цілі уроку: ознайомити учнів з основними фізичними якостями м’язів, розглянути механізм роботи м’язів.
Обладнання й матеріали: таблиці «М’язи тіла людини», «Тканини», набір
гантелей.
Базові поняття й терміни: сила м’язів, швидкість скорочення м’язів, витривалість м’язів, тонус м’язів, робота м’язів, статична й динамічна робота, коефіцієнт корисної дії, стомлення, відновлення й надвідновлення.
Цілі уроку: вивчити будову скелета людини, його основних відділів, порівняти будову скелета людини та інших хребетних.
Обладнання й матеріали: таблиці «Скелет людини», «Мікроскопічна будова кісткової та хрящової тканини», скелети людини й різних хребетних.
Базові поняття й терміни: нерухомі, напіврухомі й рухомі сполучення кісток, шов, суглоб, суглобова сумка, суглобова рідина, зв’язки, одноосьові, двохосьові й трьохосьові суглоби, скелет голови, мозковий і лицьовий
Тема: Значення опорно-рухової системи. Кісткова, хрящова і м’язова тканини
Цілі уроку: розглянути значення опорно-рухової системи в життєдіяльності людини, ознайомити учнів з особливостями будови кісткової та хрящової тканин.
Обладнання й матеріали: таблиці «Скелет людини», «Мікроскопічна будова кісткової і хрящової тканини», різні кістки людини, декальцинована й випалена кістки, мікроскопи, мікропрепарати тканин людини.
Базові поняття й терміни: опорно-рухова система, скелет, зв’язки, м’язи, кісткова тканина, остеоцити, колаген, мінеральні речовини, хрящова тканина, хондроцити, гіаліновий хрящ, еластичний хрящ, волокнистий хрящ, м’язові тканини, кістки, трубчасті, короткі та плоскі кістки, жовтий і червоний кістковий мозок, надкістниця.
Цілі уроку: ознайомити учнів з основними типами тканин людини, розглянути взаємозв’язок їх будови з функціями, що вони виконують.
Обладнання й матеріали: таблиці «Тканини рослин», «Тканини тварин і людини», мікроскопи, мікропрепарати тканин людини.
Базові поняття й терміни: тканина, епітеліальна, сполучна, м’язова й нервова тканини, одношаровий і багатошаровий епітелій, кров, лімфа, ретикулярна й жирова тканини, пухка й щільна сполучна тканини, кісткова
і хрящова тканини, посмугована і гладка м’язова тканини, міофібрили, нейрони й нейроглія.