Тема: Центральна й периферична нервова система. Спинний мозок
Цілі уроку: ознайомити учнів із загальною структурою нервової системи, її відділами, розглянути особливості будови спинного мозку.
Обладнання й матеріали: таблиці «Нервова система», «Схема рефлекторної дуги», «Еволюція нервової системи», «Спинний мозок людини», муляжі головного мозку людини і тварин.
Базові поняття й терміни: соматична нервова система, вегетативна нервова система, центральна нервова система, периферична нервова система, спинний мозок, головний мозок, черепномозкові нерви, спинномозкові нерви, спинномозковий канал, спинномозкова рідина, тверда, м’яка й павутинна оболонки, сіра речовина, біла речовина, висхідні й низхідні провідні шляхи.
Тема: Загальні принципи регуляції функцій. Нервова регуляція
Цілі уроку: дати початкове уявлення про процеси регуляції функцій в організмі людини, познайомити з основ ними термінами й поняттями нервової регуляції.
Обладнання й матеріали: таблиці «Типи нервових систем у тварин», «Схема будови нервової системи», «Схема рефлекторної дуги».
Базові поняття й терміни: регуляція функцій, нервова регуляція, нервова система, нейрон, аксон, дендрити, нейрофібрили, чутливі, рухові та вставні нейрони, нервова тканина, рефлекси, рефлекторна дуга, доцентровий і відцентровий нейрони, синапс.
Цілі уроку: сформувати в учнів загальне уявлення про віковий розвиток людини, розглянути різні вікові періоди онтогенезу та критерії, за якими їх виділяють.
Обладнання й матеріали: таблиця «Вікові періоди життя людини», фотографії або малюнки людей різного віку.
Цілі уроку: ознайомити учнів з етапами менструального циклу та механізмом запліднення у людини.
Обладнання й матеріали: таблиці зі схемами будови чоловічих та жіночих статевих органів, схеми сперматогенезу та овогенезу, схеми будови яйцеклітини і сперматозоїда.
Базові поняття й терміни: сперматозоїди, яйцеклітини, запліднення, менструальний цикл, штучне запліднення.
Цілі уроку: ознайомити учнів із будовою яйцеклітин і сперматозоїдів, розглянути процеси утворення й розвитку чоловічих та жіночих статевих клітин, проаналізувати схожість та відмінність процесів сперматогенезу та овогенезу.
Обладнання й матеріали: таблиці зі схемами будови чоловічих та жіночих статевих органів, схеми сперматогенезу та овогенезу, схеми будови яйцеклітини і сперматозоїда.
Базові поняття й терміни: сперматозоїди, яйцеклітини, сперматогенез, овогенез, дозрівання, мейоз, поділ клітин.
Мета: показати взаємозв’язки людини та природи, які призвели до їхнього сучасного протистояння, до граничного загострення екологічних проблем у результаті діяль¬ності людини; показати розумність улаштування навколишнього світу, доцільність і гармонійність природних явищ, показати необхідність зміни свідомості людини; показати природу як одуховлену цінність.
Обладнання: діапроектор; діапозитиви; запис музичних творів; плакати, малюнки на екологічну тему, презентація слайдів у PowerPoint, комп’ютер, мультимедійний проектор, екран.
Місце проведення наради живих істот оформлюють плакатами на екологічну й природоохоронну тематику або імітують куточок природи (ліс, парк, галявина), доповідачі – у відповідних костюмах або в костюмах, окремі елементи яких відображують об’єкти природи, про котрі вони доповідають. Усі учасники сідають посередині «галявинки».