Тема: Основні етапи історичного розвитку Царства Тварини
Мета: сформувати знання про наукове й практичне значення сучасної системи тваринного світу, що відображує хід еволюції органічного світу; на прикладах великих систематичних груп показати, що еволюція здійснювалася шляхом виникнення як значних змін, так і незначних (часткових); розглянути причини різноманітності тваринного світу на Землі; розкрити значення еволюційної теорії Чарлза Дарвіна для біологічної науки; роль спадковості, мінливості, боротьби за існування, природного добору як рушійних сил еволюції; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки про взаємозв’язок еволюції та екології; сприяти формуванню й розвитку в учнів наукового світогляду, логічного мислення.
Матеріали та обладнання: таблиці вивчених типів і класів тварин, таблиця «Ароморфози, ідіоадаптації тварин», узагальнювальні таблиці й схеми, що відбивають еволюційний процес, портрет Чарлза Дарвіна, книга «Походження видів шляхом природного добору».
Поняття: геологічна історія Землі, палеонтологія, еволюція живої природи, систематика, прокаріоти, еукаріоти, будова клітини, тканини, еволюція органів і систем органів.
Тема: Охорона царства тварини. Червона Книга України. Природоохоронні території
Мета: поглиблювати поняття «охорона природи»; узагальнити уявлення учнів про екологічні проблеми сучасності; проаналізувати ефективність заходів щодо охорони природи, застосовуваних у нашій країні; виховувати бережливе ставлення й любов до природи, на конкретних прикладах показати позитивний і негативний впливи людини на життя тварин і середовище їхнього перебування, розповісти про негативну роль людини в процесі зникнення видів і про значення Червоної книги.
Матеріали та обладнання: таблиці й плакати із зображенням тварин, занесених до Червоної книги України, світу.
Поняття: антропогенний фактор, екологічна криза, значення тварин, правила поведінки в природі, заказник, заповідник, ботанічні сади, парки, сквери, Червона й Зелена книги.
Мета: систематизувати знання про середовище перебування тварин; поглиблювати поняття «екологія», «екологічні фактори», «середовище існування», «біоценоз», «біогеоценоз»; з’ясувати вплив біотичних факторів середовища на ріст і розвиток тварин, на їхню пристосованість до середовища існування; розвивати поняття про тварину як цілісний організм, про його взаємозв'язок із навколишнім середовищем; розвивати вміння пояснювати залежність розвитку організмів від екологічних факторів; виховувати в школярів почуття любові до навколишнього середовища й відповідальності за його стан.
Матеріали та обладнання: таблиці із зображенням тварин різних екологічних груп.
Цілі уроку: дати загальне уявлення про інстинктивні програми поведінки, показати їх відмінність від умовно-рефлекторної діяльності, розглянути значення умовних і безумовних рефлексів.
Обладнання й матеріали: фотографії або малюнки з прикладами інстинктивної програми поведінки.
Базові поняття й терміни: умовний рефлекс, безумовний рефлекс, інстинкт, програми поведінки.
Цілі уроку: показати, що багато біологічних процесів в організмі людини є ритмічними, розкрити значення явища біологічної ритмічності для життєдіяльності людини.
Обладнання й матеріали: ілюстрації біологічних ритмів різних живих організмів.
Базові поняття й терміни: біологічні ритми, «біологічний годинник», сонячна активність, добові ритми, сезонні ритми, «жайворонки», «сови», «голуби».
Цілі уроку: сформувати уявлення про сон як про особливу форму роботи головного мозку, розглянути причини й наслідки порушення сну.
Обладнання й матеріали: таблиці із зображенням електричної активності кори великих півкуль і фаз сну, фотографії або малюнки людей у стані звичайного й летаргічного сну.
Базові поняття й терміни: сон, безсоння, фази сну, сновидіння, летаргія, сторожові пункти, сон з повільними рухами очей, сон зі швидкими рухами очей, електроенцефалограма (ЕЕГ).
Цілі уроку: розглянути явище сприйняття інформації людиною, розкрити механізми сприйняття інформації, показати важливість наявності багатьох рівнів сприйняття.
Обладнання й матеріали: таблиці «Будова головного мозку», «Будова нервової системи людини», «Будова аналізаторів».
Базові поняття й терміни: інформація, виявлення, розрізнення, пізнання, відчуття, сприйняття, уявлення, мислення.
Цілі уроку: розкрити функції ретикулярної формації мозку, показати її значення для нормальної життєдіяльності організму людини.
Обладнання й матеріали: таблиці «Головний мозок людини», «Нервова система людини», розбірна модель головного мозку людини.
Базові поняття й терміни: ретикулярна формація, довгастий мозок, середній мозок, міст, нейрони, нервові волокна, нервові центри, гальмування, збудження.