Мета: розкрити господарське значення риб, вплив діяльності людини на їхнє життя, підвести учнів до висновку про необхідність охорони, раціонального використання й відтворення риб.
Матеріали та обладнання: таблиці, малюнки, схеми з демонстрацією рибних ставкових та озерних господарств.
Поняття: охорона природи, екологія, рибальство, промисел, промислові риби, ставкове та озерне рибництво.
Тема: Різноманітність кісткових риб, їхня роль у водних екосистемах і житті людини
Мета: ознайомитися з різноманітністю риб, проаналізувати риси їхнього пристосування до життя в різних умовах водного середовища; визначити роль риб у природі й житті людини.
Матеріали та обладнання: таблиці, малюнки, слайди «Різноманітність риб».
Тема: Внутрішня будова, поведінка та сезонні явища в житті риб
Мета: розкрити особливості будови внутрішніх органів у зв’язку з функціями, які вони виконують; проаналізувати ускладнення органів і систем органів риб порівняно з безхребетними; продовжувати формувати вміння працювати з підручником, таблицями, аналізувати, робити висновки.
Матеріали та обладнання: таблиця «Внутрішня будова риби».
Поняття: обтічна форма тіла, парні, непарні плавці, плакоїдна й кісткова луска, рострум, внутрішнє вухо, бічна лінія, зяброві щілини, спіральний клапан, нектонні, бентосні форми.
Тема: Підтип хребетні. Надклас риби. Клас хрящові риби. Загальна характеристика класу, особливості процесів життєдіяльності, поведінки, різноманітність хрящових риб. Роль в екосистемах і господарське значення хрящових риб
Мета: вивчити класифікацію підтипу Хребетні, з’ясувати характерні риси еволюції тварин цієї групи, їхню будову й процеси життєдіяльності; скласти загальну характеристику надкласу Риби та класу Хрящові риби; установити їхню роль в екосистемах господарській діяльності людини.
Матеріали та обладнання: таблиця «Будова риби», малюнки, фотографії із зображенням хрящових риб.
Поняття: обтічна форма тіла, парні, непарні плавці, плакоїдна й кісткова луска, рострум, внутрішнє вухо, бічна лінія, зяброві щілини, спіральний клапан, нектонні, бентосні форми.
Тема: Тип хордові. Загальна характеристика хордових. Особливості організації підтипу безчерепні тварини. Клас головохордові
Мета: розкрити особливості будови й життєдіяльності хордових тварин; розглянути їхню класифікацію; ознайомитися з безчерепними як найбільш низькоорганізованими тваринами типу Хордові; продовжувати формувати вміння працювати з підручником, таблицями, малюнками, аналізувати, порівнювати, систематизувати, узагальнювати, робити висновки, розв'язувати проблемні питання.
Матеріали та обладнання: опудала й вологі препарати різних хребетних, фіксований мікропрепарат ланцетника, таблиці із зображенням хордових, малюнки з підручника та інших книг, кінофрагменти.
Тема: Різноманітність молюсків. роль молюсків в екосистемах, їхнє значення для людини
Мета: вивчити різноманітність представників типу Молюски та їхнє значення в природі й житті людини, продовжувати формувати вміння складати таблиці, розв'язувати проблемні питання, узагальнювати, виокремлювати головне; розкрити значення молюсків у природі й ролі в житті людини; здійснювати екологічне та гігієнічне виховання.
Матеріали та обладнання: таблиці «Клас Черевоногі», «Клас Двостулкові», «Клас Головоногі»; вологі препарати.
Мета: розкрити особливості будови систем внутрішніх органів у зв'язку з їхніми функціями, риси ускладнення молюсків порівняно з кільчастими червами; розвивати вміння порівнювати, пояснювати взаємозв'язок будови тварин із середовищем існування, удосконалювати вміння працювати з текстом і малюнками підручника,таблицями, спостереження за живими об'єктами.
Матеріали та обладнання: таблиці «Клас Черевоногі», «Клас Двостулкові», «Клас Головоногі»; вологі препарати, натуральні об'єкти.
Тема: Узагальнення, систематизація й контроль навчальних досягнень за темою «Тип членистоногі»
Мета: узагальнити знання про будову й різноманітність організмів типу Членистоногі; систематизувати знання про будову, функції органів та їхній взаємозв'язок; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки; розвивати пізнавальний інтерес, виховувати бережливе ставлення до природи, здійснювати екологічну освіту й виховання, формувати культуру спілкування під час змагання, залучати учнів до наукової творчості; здійснити тематичну корекцію та виявити рівні навчальних досягнень учнів за темою «Тип Членистоногі»; розвивати навички самостійної роботи, формувати навички самооцінки.
Матеріали та обладнання: таблиці «Клас Ракоподібні», «Клас Павукоподібні», «Клас Комахи»; колекції, вологі препарати.
Поняття: загальна характеристика типу, загальні ознаки, узагальнення, систематизація, тип Членистоногі, клас Ракоподібні, клас Павукоподібні, клас Комахи, клас Багатоніжки, хітин, відділи тіла, незамкнена кровоносна система, порожнина тіла, інстинкт, гуртові комахи.
Тип уроку: контрольно-узагальнювальний, вид – «дидактична гра».
Тема: Узагальнення, систематизація и контроль навчальних досягнень за темою «Тип членистоногі»
Мета: узагальнити в ігровій формі знання про будову та різноманітність організмів типу Членистоногі; систематизувати знання про будову, функції органів та їхній взаємозв’язок; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки; розвивати пізнавальний інтерес, виховувати бережливе ставлення до природи, здійснювати екологічну освіту й виховання, формувати культуру спілкування під час змагання, залучати учнів до наукової творчості; здійснити тематичну корекцію та виявити рівні навчальних досягнень учнів за темою «Тип Членистоногі»; розвивати навички самостійної роботи, формувати навички самооцінки.
Матеріали та обладнання: таблиці «Клас Ракоподібні», «Клас Павукоподібні» «Клас Комахи»; колекції, вологі препарати.
Поняття: загальна характеристика типу, загальні ознаки, узагальнення, систематизація, тип Членистоногі, клас Ракоподібні, клас Павукоподібні, клас Комахи, клас Багатоніжки, хітин, відділи тіла, незамкнена кровоносна система, порожнина тіла, інстинкт, гуртові комахи.
Тип уроку: контрольно-узагальнювальний, вид – «дидактична гра».