Тема: Різноманітність комах. Роль комах в екосистемах, їхнє значення для людини. Охорона членистоногих
Мета: вивчити різноманіття представників класу Комахи та їхнє значення в природі й житті людини, проаналізувати способи захисту від комах-шкідників; продовжувати формувати вміння складати таблиці, розв'язувати проблемні питання, узагальнювати, виокремлювати головне; розкрити значення комах у природі та . роль у житті людини; здійснювати екологічне та гігієнічне виховання.
Матеріали та обладнання: таблиця «Клас Комахи».
Поняття: ряд, екологія, симбіоз, охорона природи, Червона книга, картка-визначник.
Тема: Клас комахи. загальна характеристика класу (внутрішня будова). Поведінка комах. особливості розвитку
Мета: розкрити особливості будови систем внутрішніх органів у зв’язку з їхніми функціями, риси ускладнення комах порівняно з кільчастими червами; розвивати вміння порівнювати, пояснювати взаємозв’язок будови тварин із середовищем існування, удосконалювати вміння працювати з текстом та малюнками підручника, таблицями.
Матеріали та обладнання: таблиця «Клас Комахи».
Поняття: гемолімфа, дихальця, зовнішні зябра, рецептори, рефлекс, інстинкт, гуртові комахи, партеногенез, статевий диморфізм, розвиток із повним і неповним перетворенням, метаморфози, личинка, лялечка, імаго, гормони та нейрогормони.
Тема: Клас комахи. Загальна характеристика класу (зовнішня будова)
Мета: вивчити особливості будови та життєдіяльності комах; простежити зв’язок між особливостями будови та життєдіяльності, середовищем існування; виявити риси пристосованості до нього, виявити риси ускладнення організації.
Матеріали та обладнання: таблиця «Клас Комахи».
Поняття: хітин, відділи тіла, крила, складні очі, типи ротових апаратів. Тип уроку: комбінований.
Тема: Тришарові тварини. Тип кільчасті черви. Загальна характеристика Мета: вивчити особливості організації кільчастих червів як найбільш еволюційно прогресивної групи тварин; продовжувати формувати вміння виконувати лабораторну роботу за інструкцією, робити висновки, розв'язувати проблемні питання, порівнювати, аналізувати. Матеріали та обладнання: таблиця «Тип Кільчасті черви», вологі препара-ти та живі дощові черв'яки. Поняття: сегменти, вторинна порожнина тіла, черевна нервова система, кровоносна система, кров, кровообіг, дихальні пігменти. Тип уроку: комбінований.
Тема: Тришарові тварини. тип круглі черви. Загальна характеристика, різноманітність круглих червів Мета: вивчити особливості організації круглих червів, різноманітність їхніх видів; виявити риси високої організації круглих червів порівняно з плоскими; формувати вміння обґрунтовувати будову й життєдіяльність, пов’язані з паразитизмом; розвивати вміння порівнювати плоских і круглих червів, удосконалювати вміння учнів працювати з підручником, наочним приладдям. Матеріали та обладнання: таблиці «Тип Плоскі черви», «Тип Круглі черви», вологий препарат «Аскарида людська». Поняття: первинна порожнина, кутикула, линяння, анальний отвір. Тип уроку: засвоєння нових знань.
Тема: Узагальнення, систематизація та контроль навчальних досягнень учнів за темою «підцарство одноклітинні і організми, або найпростіші» Мета: узагальнити, систематизувати й виявити навчальні досягнення учнів за темою «Підцарство Одноклітинні організми, або Найпростіші»; розвивати навички самостійної роботи, формувати навички самооцінки. Матеріали та обладнання: таблиця «Підцарство Одноклітинні (Найпростіші)». Поняття: загальна характеристика, загальні ознаки, узагальнення, систематизація. Тип уроку: контрольно-узагальнювальний.
Тема: Різноманітність найпростіших (одноклітинних) тварин, їхня роль в екосистемах та значення для людини Мета: узагальнити, систематизувати й розширити знання учнів про різноманітність найпростіших у зв'язку з існуванням у різних середовищах, ознайомити з класифікацією підцарства на прикладі великих систематичних одиниць; з’ясувати основні відмінності між представниками різних груп найпростіших; розвивати в учнів логічне мислення, уміння аналізувати, порівнювати, будувати аналогії, виділяти головне, узагальнювати, працювати з таблицями, схемами, малюнками, текстом підручника; формувати екологічну культуру, розвивати науковий світогляд. Матеріали та обладнання: таблиця «Підцарство Найпростіші», малюнки, малюнки із зображенням ґрунтових, морських, паразитичних найпростіших тварин, комп’ютер, мультимедійний проектор, презентація PowerPoint. Поняття: класифікація, колонія, екологічні групи, планктон, профілактика, паразити, симбіонти. Тип уроку: лабораторний практикум.
Лабораторна робота № 2 Тема: Спостереження за будовою і процесами життєдіяльності найпростішої водойми або акваріума Мета: виявити рівень володіння учнів практичними видами діяльності; продовжувати формувати практичні та інтелектуальні навички й уміння (готувати мікропрепарати, працювати з мікроскопом, малюнками й таблицями, спостерігати, порівнювати, аналізувати, узагальнювати, робити висновки). Обладнання й матеріали: пробірка з культурою найпростіших, мікроскоп, піпетка, вата, предметне й накривне скельця; готові мікропрепарати, таблиця «Найпростіші». Тип уроку: застосування знань, навичок, умінь.
Тема: Характеристика одноклітинних: середовище існування, особливості будови та процесів життєдіяльності Мета: сформувати в учнів поняття про підцарство, тип тварин, вивчити особливості організації та процеси життєдіяльності одноклітинних тварин як цілісних організмів, показати їхнє місце в природі, формувати науковий світогляд, розвивати знання про різноманітність тваринного світу. Матеріали та обладнання: таблиці «Найпростіші», «Одноклітинні водорості», діафільм «Різноманіття найпростіших», презентації, СD-диск «Зоологія», комп’ютер, мультиме¬дійний проектор, презентація PowerPoint. Поняття: найпростіші, органоїди загального й спеціального призначення (світлочутливе вічко – стигма, скоротлива вакуоля, травна, глотка, порошиця, трихоцисти, органоїди руху: війки, джгутики, псевдоподії (несправжні ніжки), тотаксиси, (фототаксиси, хемотаксиси). Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Тема: Контрольно-узагальнювальний урок за темою «Вступ. Будова й життєдіяльність тварин» Мета: узагальнення й тематичне оцінювання навчальних досягнень учнів за темою «Вступ. Будова й життєдіяльність тварин»; формування навичок само- та взаємоконтролю, адекватної самооцінки; виявлення рівнів навчальних досягнень учнів для внесення необхідних коректив у процес навчання; одержання інформації про характер пізнавальної діяльності, про рівень самостійності й активності учнів у навчальному процесі, визначення ефективності методів, форм та способів їхнього навчання. Матеріали та обладнання: дидактичний матеріал (картки із завданнями), робочий зошит із друкованою основою, комп’ютерна презентація із завданнями за темою уроку. Тип уроку: контрольно-узагальнювальний. На цьому уроці можна організувати рейтингове оцінювання навчальних досягнень учнів. Учитель пропонує завдання на вибір з урахуванням рівня навчальних можливостей учнів класу.